Pages

Sunday, June 5, 2011

Presiden Yaman mahu bertindak balas




Beribu-ribu penunjuk perasaan anti Presiden Ali Abbullah Saleh mengadakan tunjuk perasaan di Sanaa selepas solat Jumaat kelmarin menggesa Presiden Yemen itu meletakkan jawatan. – AFP


SANAA 4 Jun – Presiden Yemen, Ali Abdullah Saleh hari ini memberi amaran akan bertindak balas, selepas beliau cedera dalam serangan yang dilancarkan pemberontak ke atas Istana Presiden, semalam.
Yemen kini berada di ambang perang saudara dengan Kesatuan Eropah (EU) semalam menggerakan mekanisme untuk memindahkan rakyatnya dari Yemen dan menggesa ‘gencatan senjata segera’ dikuatkuasakan, menurut Ketua Hal Ehwal Luarnya, Catherine Ashton.
Ali yang mengetuai parti pemerintah, Kongres Agung Rakyat (GPC) mengalami cedera ringan apabila pemberontak melancarkan serangan roket ke arah Istana Presiden ketika pegawai-pegawai menunaikan solat Jumaat di masjid dalam kawasan istana itu, semalam.
Ali mengalami cedera ringan di bahagian belakang kepalanya.
Rejim Ali menuduh kabilah pemberontak, Sheikh Sadiq al-Ahmar bertanggungjawab melakukan serangan itu setelah anggota kabilah itu terlibat dalam pertempuran dengan tentera kerajaan di Sanaa, ibu negara Yemen sejak usaha damai gagal Selasa lalu.
“Kabilah Ahmar telah melampaui batas,’’ kata Jurucakap GPC, Tariq al-Shami.
Ali turut mengeluarkan kenyataan audio lewat semalam menyatakan beliau berada dalam keadaan selamat.
“Jika anda sihat, saya juga sihat. Semoga rakyat kita terselamat daripada krisis ini,” katanya dalam kenyataan audio itu yang disiarkan di televisyen kerajaan Yemen.
Ali turut mengesahkan tujuh pengawal peribadinya terbunuh dalam serangan itu.
Pemimpin lain yang cedera termasuk Perdana Menteri Ali Mohammed Mujawar yang terbakar di bahagian muka dan Timbalan Perdana Menteri, Jeneral Rashad al-Alimi yang kini berada dalam keadaan kritikal. – AFP
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: