Pages

Tuesday, April 26, 2011

Russia bantah resolusi tingkat campur tangan di Libya: Lavrov

MOSCOW: Russia tidak akan menyokong resolusi baru Majlis Keselamatan PBB ke atas Libya jika ia menggesa peningkatan campur tangan asing, kata Meteri Luar, Sergei Lavrov.
Dalam ulasan kepada agensi berita Interfax, Lavrov menyatakan resolusi baru berhubung konflik itu tidak dibincangkan tetapi "jika ia menjurus kepada peningkatan perang saudara menerusi kaedah tertentu, termasuk campur tangan asing, kami tidak akan menyokongnya".
Katanya, Russia akan menyokong usaha baru PBB jika "ia menggesa penamatan segera segala keganasan, pertumpahan darah, penggunaan kekerasan dan tindakan ketenteraan serta semua puak bertelagah duduk di meja runding".
Russia berkecuali dalam undian resolusi Majlis Keselamatan PBB berhubung zon larangan terbang di Libya pada Mac lalu dan tidak menggunakan kuasa veto untuk membatalkannya, tindakan yang dipuji Barat.

Namun, Russia sejak itu menyatakan kekesalan bahawa Barat kian ditarik masuk ke dalam konflik itu yang mungkin melarat dengan penghantaran tentera darat. - AFP 

No comments: