Pages

Sunday, April 24, 2011

NATO lancar serangan berhampiran kediaman Gaddafi



TRIPOLI 23 April - Tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) melancarkan serangan udara di ibu negara Libya hari ini, ketika kerajaan Muammar Gaddafi menyatakan kesediaan berundur dari Misrata dan membiarkan pemimpin puak menangani pemberontak di sana.
Serangan udara berkenaan dilancarkan ke sebuah kawasan berhadapan rumah milik Gaddafi di Bab al-Aziziya di tengah Tripoli dan apa yang kelihatan seperti tempat simpanan senjata.
Sekurang-kurangnya 10 dilaporkan maut, sementara lebih 50 yang lain cedera dalam serangan itu.
Serangan itu dilancarkan selepas Timbalan Menteri Luar, Khales Kaim menyatakan tentera Libya diberi kata dua untuk menghentikan pemberontakan di Misrata dari Tropoli.
"Kata dua telah dikemukakan iaitu jika mereka (tentera Gaddafi) tidak boleh menyelesaikan masalah di Misrata, penduduk dari bandar berdekatan termasuk Zliten, Tarhuna, Bani Walid dan Tawargha akan memasuki Misrata untuk berbincang dengan pemberontak.
"Jika mereka tidak menyerah diri, mereka akan diserang,'' kata Kaim.
Pengumuman tersebut dilihat sebagai rancangan rejim Gaddafi untuk menyulitkan tugas NATO menangani tentera pro-Gaddafi tanpa mencederakan orang awam.
Bagaimanapun, ia dijangka tidak membawa sebarang perubahan kepada barisan hadapan ketika puak-puak berkenaan telah menyertai pertempuran sebagai pemberontak atau sukarelawan tentera Libya.
Misrata sejak beberapa minggu lalu menjadi medan pertempuran antara pemberontak dan tentera yang setia kepada Gaddafi. - AFP

No comments: