Pages

Saturday, April 16, 2011

Letupan lepas solat Maghrib


MENDAP...lubang sedalam kira-kira dua meter terbentuk dalam kejadian tanah mendap, kelmarin.
MENDAP...lubang sedalam kira-kira dua meter terbentuk dalam kejadian tanah mendap, kelmarin.


KUALA LUMPUR: “Selepas selesai menunaikan solat Maghrib, saya terdengar jeritan jiran mengatakan penutup saluran paip bawah tanah berhampiran rumah saya sudah meletup.
“Dalam keadaan hujan masih belum reda saya meninjau keadaan di luar dan mendapati air salur paip yang pecah itu sudah melimpah,” kata Sharul Ahmad, 31, mangsa kejadian tanah mendap di Jalan Syed Mahadi, Kampung Baru di sini, malam kelmarin.

Sharul berkata, semuanya bermula apabila hujan lebat kira-kira jam 7 malam yang mengakibatkan kawasan berhampiran rumahnya dinaiki air hingga membentuk satu lubang besar.

“Kira-kira dua jam kemudian, banjir mulai reda tetapi mendapan tanah yang berlaku semakin besar.

“Kejadian mendapan itu adalah yang pertama berlaku sepanjang 20 tahun saya dan keluarga menetap di sini dan berharap ia akan menjadi kejadian terakhir kerana bimbang kejadian seterusnya bakal meragut nyawa,” katanya.


Sharul berkata, dia sekeluarga sempat menyelamatkan barangan berharga dan bersyukur terselamat dalam kejadian itu.

Difahamkan, mendapan tanah berkenaan berpunca dari saluran air bawah tanah yang menyalurkan air ke Sungai Bonus yang sudah usang dan dikatakan pecah kerana tidak mampu menampung kapasiti air yang banyak akibat hujan lebat.

Aliran air laju turut membawa pasir bersama mengakibatkan jalan raya berhampiran mendap dan menghasilkan dua lubang besar sedalam kira-kira dua meter.

Seorang penduduk, Abdul Ghani Muhamad Nor, berkata, kejadian itu membabitkan 36 keluarga yang tinggal di kawasan berkenaan.

Bagaimanapun, setakat ini tiada kemalangan jiwa dan kecederaan dilaporkan.


“Buat sementara waktu, semua mangsa ditempatkan di Dewan Orang Ramai Jalan Hamzah sebelum dipindahkan ke Projek Perumahan Rakyat (PPR) Air Panas, Setapak, selewat-lewatnya esok dan dijangka ditempatkan selama dua minggu sementara kerja penyelenggaraan dijalankan. “Pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menyediakan kemudahan pengangkutan seperti lori bagi memudahkan penduduk memindahkan barangan mereka ke PPR Air Panas,” katanya.


Selain DBKL, agensi lain yang memberi bantuan ketika kejadian semalam adalah Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).myMetro | Letupan lepas solat Maghrib

No comments: