Pages

Thursday, April 21, 2011

Jumlah kes radang paru-paru meningkat wilayah Miyagi

SENDAI: Sekurang-kurangnya 11 orang mati akibat radang paru-paru atau pneumonia, manakala 150 lagi dimasukkan ke hospital di Hospital Palang Merah Ishinomaki, wilayah Miyagi sejak gempa bumi dan tusnami pada 11 Mac lalu, kata hospital itu.
Akhbar Japan Times melaporkan jumlah pesakit adalah enam lebih tinggi berbanding tempoh sama tahun lalu.
Kebanyakan pesakit yang menghidap radang paru-paru itu berpunca daripada keradangan akibat air laut memenuhi paru-paru ketika tsunami atau suhu badan yang rendah sebaik saja bencana.
Debu dan bahan kimia yang memenuhi udara daripada lumpur kering dan kekurangan kebersihan oral dipercayai punca peningkatan kes.


Kes pneumonia juga meningkat di hospital di kawasan dilanda tsunami termasuk Hospital Kesennuma City, di Miyagi dan Hospital Miyako, wilayah Iwate.


“Kebanyakan pesakit adalah warga emas dan antara punca penurunan dari segi kesihatan ialah ketika tinggal di pusat perlindungan,” kata Hospital Palang Merah Ishinomaki.


Satu jenis radang paru-paru ini disebabkan udara yang masuk ke paru-paru dengan air liur yang dicemari ketika tidur dan lazimnya berlaku apabila kekurangan air untuk memberus gigi atau berkumur dan tidur yang lama. – Agensi Berita Harian Online | Jumlah kes radang paru-paru meningkat wilayah Miyagi

No comments: