Pages

Tuesday, April 19, 2011

Gaddafi mahu rampas Ajdabiyah


SEORANG tentera pemberontak Libya yang melecur teruk di seluruh badannya dibantu meminum air oleh rakannya di sebuah hospital di Ajdabiya, Libya, kelmarin. - AFP

AJDABIYAH 18 April - Tentera yang setia kepada pemimpin Libya, Muammar Gaddafi terus meningkatkan serangan ke atas kubu pemberontak di Ajdabiyah ketika negara-negara Barat sekali lagi menolak untuk menghantar tentera bagi membantu kumpulan pemberontak.
Seorang saksi berkata, dia melihat sejumlah roket dilancarkan dekat jalan masuk ke Ajdabiyah yang digunakan oleh pemberontak sebagai pos untuk mengambil alih bandar Brega.
"Masih terdapat sejumlah pemberontak di pintu masuk di barat bandar ini namun situasi di sana tidak berapa baik.
"Kami memerlukan senjata, senjata moden," kata seorang pemberontak, Ayman Aswey, 21.
Semalam, menandakan sebulan sejak Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) meluluskan resolusi membenarkan tentera untuk melindungi orang awam di Libya, yang membawa kepada kempen serangan udara.
Bagaimanapun, serangan udara NATO terhadap tentera Gaddafi masih belum membolehkan pemberontak mengukuhkan kedudukan mereka di timur Libya.
Ketika tentera udara NATO diundurkan ke Afghanistan, negara-negara Barat menolak menghantar tentera darat, kedudukan yang dikukuhkan oleh Perdana Menteri Britain, David Cameron semalam.
Cameron berkata, ia bukan satu tindakan pencerobohan atau penjajahan.
Katanya, kuasa luar akan membantu menggunakan pelbagai pendekatan untuk menghentikan Gaddafi, 'menyusahkan' penduduk Misrata dan bandar lain di Libya termasuk menyediakan peralatan tidak membawa maut. - Reuters, utusan

No comments: