Pages

Thursday, March 3, 2011

Situasi di Christchurch masih sukar




PASUKAN pencari dan penyelamat berusaha mencari mangsa terselamat dalam runtuhan bangunan stesen televisyen Canterbury Television (CTV) di Christchurch, New Zealand, kelmarin. - AFP


CHRISTCHURCH 2 Mac - Angin kencang menyebabkan kepulan awan debu yang teruk di kawasan yang dilanda gempa bumi sebelum ini dimana para pegawai mempertahankan piawaian bangunan di bandar yang telah musnah itu.
Tiupan angin kencang selaku 70 kilometer sejam memukul pekerja-pekerja keselamatan yang berada di kawasan runtuhan yang terletak di bandar kedua terbesar New Zealand, menghalang kerja pencarian mayat.
"Keadaan semakin sukar, angin kencang meniup dan sangat berdebu di tengah bandar menyebabkan usaha menyelamatkan semakin sukar," ujar Komander Polis Daerah, Dave Cliff.
Angin tersebut meniupkan anggaran 200,000 tan gelodak dan pasir dari tanah selepas gempa bumi kuat yang berlaku pada 22 Februari lalu melonggarkan ikatan antara zarah tanah dalam proses yang digelar pencairan.
Pasukan mencari dan menyelamat mengenakan alat pernafasan sambil membongkar kawasan runtuhan sementara bekalan topeng muka yang disimpan stok di seluruh negara dihantar ke penduduk Christchurch.
Jumlah kematian daripada gempa bumi 6.3 pada skala Richter yang berlaku minggu lalu kini seramai 159 orang dan polis menjangka ia akan melebihi 240.
Pasukan penyelamat turut mengaku mereka tidak mengharap untuk menemui mangsa yang terselamat atas gegaran yang teruk tersebut.
Sehingga satu pertiga bangunan di tengah-tengah bandar tersebut mungkin roboh selepas gempa bumi tersebut yang menyebabkan keretakan dan ketidakstabilan sementara dua blok pejabat musnah sepenuhnya.
Satu daripadanya ialah bangunan Televisyen Canterbury (CTV) yang turut menempatkan sekolah bahasa Inggeris yang pelajar Asia terutamanya dari Jepun dan China.
Jurutera bandar itu mengatakan kedua-dua blok pejabat tersebut selamat selepas dilanda gempa bumi besar 7.0 pada skala Richter pada bulan September tahun lalu dimana tiada kematian dilaporkan di bandar tersebut kerana mengikut piawaian bangunan yang ketat. - AFPUtusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: