Pages

Saturday, March 5, 2011

Puak Sunnah, Syiah bertempur di Bahrain


2011/03/05

MANAMA: Pasukan polis menyuraikan kumpulan pemuda Sunnah dan Syiah yang bergaduh lewat kelmarin di sebuah bandar di sini, semalam.

Insiden meletus di bandar Hamad, selatan Manama, adalah yang terbaru sejak protes anti monarki meledak.
Keluarga diraja Sunnah memerintah negara kecil majoriti Syiah itu di rantau Teluk.
Akhbar Al-Ayam berkata, satu serangan terhadap seorang gadis yang keluar sekolah menjadi punca pergaduhan.

Kedua-dua kumpulan menggunakan kayu untuk bergaduh sebelum disuraikan polis yang menggunakan gas pemedih mata menyebabkan dua cedera.

Penduduk berkata, pemuda Sunnah itu berasal dari Syria. Tunjuk perasaan pro dan anti kerajaan berlaku di Bahrain sejak pertengahan Februari lalu tetapi tidak membabitkan pergaduhan kedua-dua pihak.

Kementerian Dalam Negeri dalam kenyataannya memberitahu, anggota polis mengambil masa dua jam untuk mengawal keadaan dibantu oleh ahli politik tempatan dan pegawai kanan yang meminta penduduk bertenang.
“Puncanya remeh dan sekumpulan kecil yang bergaduh tetapi kami campur tangan kerana maklumat yang sampai kepada penduduk begitu pantas hingga menyebabkan ramai berbual mengenainya,” menurut kenyataan menteri berkenaan, Sheikh Rashed bin Abdullah al-Khalifa.

Media prokerajaan pula memberitahu bahawa pergaduhan meletus kerana satu kemalangan jalan raya. Dua kumpulan meminta bantuan keluarga masing-masing hingga menyaksikan pergaduhan meletus. – Agensi
Berita Harian Online

No comments: