Pages

Monday, January 10, 2011

Lebih 215,000 mohon lesen kereta di Beijing




Gambar fail bertarikh 9 September, 2010 merakamkan keadaan kesesakan lalu lintas di Lebuh Raya Lingkaran Dua di bandar raya Beijing. - AFP


BEIJING 9 Jan. - Lebih 215,000 orang memohon lesen kereta di Beijing pada bulan ini, tetapi hanya 20,000 yang akan diluluskan ekoran usaha ibu negara China ini untuk mengekang kesesakan lalu lintas yang semakin teruk di bandar raya ini.
Menurut agensi berita Xinhua, 215,425 orang membuat permohonan untuk peruntukan bulan Januari.
Keputusan akan dikeluarkan pada 26 Januari ini untuk menentukan siapa yang mendapat lesen dan berhak membeli kereta baru.
Di bawah undang-undang baru itu, hanya 240,000 kereta baru akan didaftarkan di Beijing pada tahun ini, berbanding rekod sebanyak 800,000 kenderaan dilihat berada di jalan-jalan di sini pada tahun lalu, kata laporan itu.
Pihak berkuasa mengakui bahawa had pendaftaran serta langkah-langkah lain seperti mengenakan bayaran meletak kereta yang mahal di pusat bandar raya ini dan penguatkuasaan tegas ke atas undang-undang lalu lintas secara automatik tidak akan mengurangkan masalah kesesakan tersebut.
Jangkaan kerajaan akan mengehadkan jumlah nombor plat baru mencetuskan peningkatan jualan pada bulan lalu dengan 20,000 kereta berjaya dijual dalam minggu pertama bulan lalu, kata Xinhua.
Jumlah itu menunjukkan peningkatan dua kali ganda berbanding 9,000 kereta yang dijual bagi tempoh yang sama pada 2009.
Beijing merupakan antara bandar raya yang mengalami pencemaran paling teruk di dunia dan masalah itu menjadi semakin buruk disebabkan permintaan yang tinggi terhadap pemilikan kenderaan peribadi.
Jumlah pendaftaran kenderaan di Beijing mencecah 4.8 juta pada akhir Disember lalu dengan purata lebih 2,000 kereta memenuhi jalan-jalan di ibu negara ini setiap hari pada tahun lalu, kata pihak berkuasa. - AFPUtusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: