Pages

Thursday, November 25, 2010

29 maut dalam lombong arang batu New Zealand





GAMBAR menunjukkan satu jentera gerudi di Lombong Pike River di New Zealand kelmarin.



GREYMOUTH - Semua 29 lelaki yang terperangkap di dalam sebuah lombong arang batu di New Zealand meninggal dunia selepas letupan kedua menutupi lubang berkenaan.
Polis berkata, peluang menemui mangsa yang masih hidup terkubur sekali gus mengesahkan tragedi itu sebagai kemalangan paling buruk di New Zealand dalam tempoh hampir satu abad.
Seorang pegawai Polis, Gary Knowles, yang mengetuai misi menyelamat berkata, dia berada di lokasi kemalangan di Lombong Pike River apabila letupan kedua berlaku pada pukul 2.37 petang waktu tempatan, lima hari selepas letupan pertama berlaku pada Jumaat lepas.
"Berdasarkan bukti-bukti yang dikemukakan oleh pakar-pakar, kami percaya tiada yang selamat manakala semua orang terbunuh," katanya.
Menurutnya, letupan kedua dipercayai berpunca daripada pengumpulan gas bawah tanah sepanjang lima hari itu.


SEORANG anggota keluarga menangis selepas mendengar pengesahan kematian 29 pelombong di Lombong Pike River, New Zealand semalam.



Mangsa-mangsa yang terkorban berusia dalam lingkungan 17 tahun hingga 62 tahun termasuk dua warga Australia, dua rakyat Britain dan seorang warga Afrika Selatan.
Sementara itu, Perdana Menteri John Key menyifatkan insiden itu sebagai tragedi negara dan menyatakan bendera negara akan dikibarkan separuh tiang sebagai tanda berkabung. - AFP

No comments: