Pages

Thursday, September 16, 2010

Ulang tahun pendaratan tentera Amerika di Incheon



Bot-bot amfibia Korea Selatan turut mengambil bahagian dalam melakonkan babak pertempuran semasa pendaratan tentera Amerika dan tentera sekutu dari sembilan negara lain di luar perairan Incheon, di barat Seoul, semalam. - REUTERS


INCHEON, Korea Selatan 15 Sept. - Kapal-kapal perang, pesawat pejuang serta anggota marin dari Korea Selatan, Amerika Syarikat (AS) dan Australia, hari ini melakonkan semula babak pertempuran dalam Perang Korea, yang telah mengubah arus perang tersebut, walaupun menerima bantahan dari Pyongyang.
Kira-kira 14,000 orang termasuk veteran perang dari sembilan negara yang terlibat dalam konflik 1950-1953 itu, menyertai upacara itu sebagai memeringati ulang tahun ke-60 pendaratan tentera di Incheon yang diketuai Jeneral AS Douglas MacArthur, kata Kementerian Pertahanan Korea Utara.
Pendaratan tersebut diikuti dua minggu kemudian dengan penawanan semula Seoul dari Korea Utara.
Sebanyak 12 buah kapal, 16 pesawat dan lebih 200 anggota marin dari tiga negara berkenaan mengambil bahagian dalam babak perang itu termasuk lakonan babak pendaratan, intipan secara menyelam dan penerbangan pintas.
Antara mereka yang menyaksikan upacara tersebut ialah 2,000 orang veteran perang dari Korea Selatan dan negara-negara lain yang menghantar tentera menyertai pasukan tentera Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pimpinan AS bagi mempertahankan Korea Selatan.
Korea Selatan telah melakonkan semula babak pertempuran itu sejak 2008.
Korea Utara, yang menawan Korea Selatan pada 25 Jun 1950, membantah upacara tersebut dan menyifatkan pendaratan asal sebagai ''satu jenayah yang dilakukan bagi menjatuhkan penduduk Korea''.
Suratkhabar parti pemerintah, Rodong Sinmun semalam melaporkan lakonan babak pendaratan itu merupakan satu provokasi terhadap Korea Utara dan menunjukkan cita-cita musuh-musuhnya untuk menawan.... masih tidak berubah walaupun peristiwa itu telah berlalu hampir setengah abad.'' - AFP

No comments: