Pages

Monday, September 6, 2010

2.2 juta penduduk Jakarta pulang raya





2010/09/06

JAKARTA: Gabenor Jakarta, Fauzi Bowo menganggarkan 2.2 juta penduduk akan meninggalkan ibu kota itu untuk pulang ke kampung pada cuti perayaan Aidilfitri ini, meningkat tujuh peratus berbanding tahun lalu. 

Itu hanya warga Jakarta, tidak termasuk mereka yang tinggal di pinggir ibu kota," katanya selepas menyaksikan sekitar 4,000 penduduk Jakarta pulang ke kampung halaman di Stadium Bung Karno di sini kelmarin.
Dalam sambutannya di hadapan penduduk terbabit, Fauzi menasihatkan mereka tidak membawa anggota keluarga dan saudara mara di kampung untuk turut berhijrah di Jakarta ketika kembali kelak.
Beliau berkata pihaknya akan melakukan operasi yustisi (operasi terhadap mereka yang menetap di Jakarta tanpa kebenaran yang diperlukan) selepas Aidilfitri. 
Bagi yang didapati tidak memenuhi syarat untuk tinggal di Jakarta, pihak kami akan mengusir mereka pulang ke kampung mereka, katanya, lapor Kompas.com semalam. 

Jika kembali semula ke Jakarta kelak, jangan bawa saudara-saudaranya. Jakarta sudah padat. Bodetabek (Bogor, Depok, Tangerang, Bekasi) lebih padat lagi. 

Jangan terburu-buru bawa saudara mengadu nasib. Kalau memenuhi persyaratan, silakan. Bagi yang tidak penuhi persyaratan, pada saatnya, dengan rasa berat, kami terpaksa akan kembalikan ke kampung halaman. 
Jadi, sampaikan maklumat yang benar kepada saudara-saudaranya, kata Fauzi. 
Fenomena penduduk Jakarta yang pulang ke kampung membawa keluarga atau kerabat ketika kembali semula ke Jakarta terus menjadi-jadi. 

Akibatnya, jumlah penduduk Jakarta terus meningkat. Badan Pusat Statistik Provinsi DKI Jakarta mengunjurkan jumlah penduduk di Ibu Kota bakal mencapai 11 juta orang pada 2020. 

Tahun 2010, penduduk Jakarta berjumlah 9.5 juta orang. Jumlah itu tidak termasuk orang yang tinggal di kota lain dan datang ke Jakarta untuk bekerja pada siang hari.

No comments: