Pages

Tuesday, August 24, 2010

Sumbangan rakyat Malaysia kepada mangsa banjir Pakistan


24/08/2010 10:35pm

KUALA LUMPUR 24 Ogos – Rakyat Malaysia dari segenap lapisan masyarakat secara aktif menyediakan bantuan kemanusiaan kepada mangsa banjir di Pakistan, dan setakat ini telah menyumbang sejumlah Rs6.2 juta pada Tabung Bantuan Banjir Perdana Menteri 2010.
Pejabat Suruhanjaya Tinggi Pakistan dalam satu kenyataan hari ini berkata, selain itu, syarikat pengilang tempatan iaitu Julie’s Perfect Food Manufacturing (M) Sdn. Bhd. juga menyumbangkan biskut bernilai Rs1.4 juta.
Syarikat itu turut menyerahkan cek bernilai Rs81,000 kepada Pesuruhjaya Tinggi Pakistan Masood Khalid hari ini.
Sementara itu, masyarakat Pakistan di Malaysia menghantar Rs1.7 juta bantuan dalam bentuk wang tunai dan barangan seberat 4,900 kilogram kepada mereka yang terjejas akibat banjir.
"Selain itu, pelbagai persatuan dan syarikat telah bergiat aktif dalam mengumpul dana untuk mangsa banjir,” katanya.
Kerajaan Malaysia juga berikrar untuk menyumbangkan AS$1 juta, manakala Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti) telah menghantar bantuan bernilai Rs46 juta melalui dua pesawat milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) baru-baru ini.
Banjir yang melanda Pakistan baru-baru ini telah meragut 1,600 nyawa, manakala sejuta penduduk lagi kehilangan tempat tinggal.
Selain itu, kehidupan sejumlah 3.5 juta yang lain turut terjejas. – Bernama

No comments: