Pages

Friday, August 13, 2010

lham dari Gaza

NASIB malang yang menimpa masyarakat Islam di semenanjung Gaza menjadi ilham pereka terkenal, Hatta Dolmat dalam menghasilkan rekaan busana indah yang menjadi koleksi terbarunya kali ini.
Himpunan menarik yang diberi nama Kasyaf itu menyerlahkan inspirasi gaya sopan dalam menghormati perjuangan dan nasib saudara Islam di bumi Gaza.
Kasyaf yang bermaksud seakan seru atau wahyu, hidayah atau ilmu adalah sekadar tema penuh makna yang menjadi pilihan pereka muda ini.

Penampilan koleksi berkenaan dilihat membuka mata banyak pihak yang selama ini menganggap pereka itu hanya menumpukan kepada rekaan couture saja.

Menurut Hatta, peralihan berkenaan satu fasa baru dalam hidupnya dan sebagai pereka, dia mahu mencuba kelainan dalam mempersembahkan koleksi rekaannya.

Berbeza daripada koleksi sebelum ini, rekaan terbaru itu banyak bermain dengan warna hangat seperti merah, biru, hijau, ungu, merah jambu serta rona mawar keemasan yang lebih mewah pada penampilan.

"Saya mahu membuktikan wanita bertudung juga mampu kelihatan menarik dan tampil bergaya dalam persalinan mereka.

"Bertudung atau tidak bukan halangan untuk bergaya jika pandai memilih busana bersesuaian yang mampu menyerlahkan lagi penampilan seseorang," katanya.

Untuk himpunan berkenaan, Hatta mengenengahkan rekaan baju labuh daripada fabrik lycra yang bukan saja selesa tetapi sejuk untuk dipakai meskipun seharian.

Bagi menyerlahkan lagi imej elegan, dia turut menyelitkan hiasan jemeki dan kristal mewah yang menjadikannya pilihan gaya sesuai untuk Muslimah moden hari ini.

Selain lycra, Hatta menggunakan material mewah seperti sifon yang diketengahkan pada rekaan kaftan moden.
Kedua-dua fabrik itu memang sesuai untuk rekaan berkenaan kerana ia bagaikan terletak pada badan pemakai apatah lagi dengan penerapan elemen draping yang seakan memberi identiti baru kepada Hatta.

Hasilnya, busana berkenaan bukan saja cantik malah menyerlahkan imej elegan untuk wanita bertudung. Jadi, siapa kata bertudung menghalang seseorang itu daripada bergaya? Apa yang penting, jangan takut untuk mencuba.

No comments: