Pages

Tuesday, May 18, 2010

8 Langkah Menjamin Ke Syurga




http://da3yat.com/vb/image.php?u=15366&dateline=1260530882

الأولى
إني نظرت إلى الخلق فرأيت كل واحد يحب محبوبا
فإذا ذهب إلى القبر فارقه محبوبه

فجعلت الحسنات محبوبي فإذا دخلت القبر دخلت معي.

1-Aku melihat kepada manusia, maka aku dapati mereka amat mencintai dunia, apabila akau pergi ke kubur aku dapati apa yang mereka cintai terpisah daripada mereka. Maka aku jadikan amalan kebajikan sebagai sesuatu yang paling aku cintai.
الثانية
إني نظرت إلى قول الله تعالى

Apabila  aku merenung ayat dibawah

" وأما من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى فإن الجنة هي المأوى"

Surah An-Naziat. Ayat :40. Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya,
 

فأجهدت نفسي في دفع الهوى حتى استقرت علي طاعة الله.
2 -Aku berusaha meninggalkan hawa nafsu sehingga aku tenang beramal kepada Allah SWT
الثالثة
إني نظرت إلى هذا الخلق فرأيت أن كل من معه شيء له قيمة حفظه حتى لا يضيع
3-Aku melihat semua manusia berusaha menjaga apa yang mereka miliki agar tidak hilang
فنظرت إلى قول الله تعالى: " ما عندكم ينفذ وما عند الله باق "
Maka aku melihat Firman Allah SWT "  Apa disisi kamu akan binasa dan apa yang terdapat disisi allah SWT akan kekal selama-lamanya.
فكلما وقع في يدي شيء ذو قيمة وجهته لله ليحفظه عنده.
Oleh  yang demikian aku mengambil keputusan setiap sesuatu yang bernilai yang ada pada disisiku, aku serahkan kepada Allah SWT untuk menyimpannya.
الرابعة
إني نظرت إلى الخلق فرأيت كل يتباهى بماله أو حسبه أو نسبه

4-Aku melihat manusia bermegah dengan ribuan kemegahan

ثم نظرت إلى قول الله تعالى: " إن أكرمكم عند الله أتقاكم "

Maka aku lihat Furman Allah SWT " Sesuatu yang amat Allah muliakan adalah Taqwa "

فعملت في التقوى حتى أكون عند الله كريما.

Maka aku beramal dan berusaha ke arah Taqwa supaya Allah SWT memuliakan daku.
الخامسة
إني نظرت في الخلق وهم يطعن بعضهم في بعض ويلعن بعضهم بعضا

5- Aku melihat manusia saling melaknati diantara satu sama lain

وأصل هذا كله الحسد ثم نظرت إلى قول الله عز وجل:

semuanya ini berpunca daripada hasad maka aku merenung Firman Allah SWT "  Kamilah yang akan membahagikan segala keperluan hidup mereka ".

" نحن قسمنا بينهم معيشتهم في الحياة الدنيا "

فتركت الحسد واجتنبت الناس وعلمت أن القسمة من عند الله فتركت الحسد عني.

Maka aku tinggalkan perasaan hasad dan menjauhi manusia kerana aku tahu Allah SWT akan membahagikan bahagianku untuk diriku.
السادسة
إني نظرت إلى الخلق يعادي بعضهم بعضا

6- Aku melihat manusia bermusuhan dan berbunuhan diantara satu sama lain

ويبغي بعضهم على بعض ويقاتل بعضهم بعضا

ونظرت إلى قول الله عز وجل" إن الشيطان لكم عدو فاتخذوه عدوا "

Maka aku merenung Firman Allah SWT " Sesungguhnya syaitan adalah musuh kamu, maka jadikanlah ianya sebagai musuh "

فتركت عداوة الخلق وتفرغت لعداوة الشيطان وحده.

Maka aku tinggalkan sifat permusuhan diantara manusia, aku biarkan  sifat permusuhan tersebut kepada syaitan.
السابعة
إني نظرت إلى الخلق فرأيت كل واحد منهم يكابد نفسه ويذلها في طلب الرزق

7-Aku melihat manusia  berlumba diantara satu sama lain, sehingga mereka menjadi hina kerana mengejar rezeki

حتى أنه قد يدخل فيما لا يحل له

Sehingga mereka mengambil sesuatu yang tidak halal

ونظرت إلى قول الله عز وجل

" وما من دابة في الأرض إلا على الله رزقها "

Maka aku melihat Firman Allah SWT "  Setiap sesuatu yang melata dipermukaan bumi mempunyai rezekinya "

فعلمت أني واحد من هذه الدواب فاشتغلت بما لله علي وتركت ما لي عنده.

Maka aku ketahui bahawa aku juga sebahagian dari ciptaan Allah di muka bumi, lalu aku berusaha dengan apa yang Allah SWT telah tetapkan padaku,  Aku biarkan Allah memberi padaku bahagianku.
الثامنة
إني نظرت إلى الخلق فرأيت كل مخلوق منهم متوكل على مخلوق مثله

8- Aku melihat manusia bertawakkal atau berserah kepada makhluk

هذا على ماله وهذا على ضيعته وهذا على صحته وهذا على مركزه.

sehingga berlaku berbagai penyelewengan

ونظرت إلى قول الله تعالى: " ومن يتوكل على الله فهو حسبه "

Maka aku merenung Firman Allah SWT " Sesiapa bertawakkal kepada Allah SWT adalah cukup baginya "

فتركت التوكل على الخلق واجتهدت في التوكل على الله.

Maka aku tinggalkan tawakkal sesama makhluk dan aku berusaha bersungguh-sungguh untuk bertawakkal kepada Allah SWT.

No comments: