Pages

Monday, January 25, 2010

Ditimpa masalah kerana abai nazar

2010/01/24 SAYA ingin bertanya mengenai bernazar. Saya baru mendirikan rumah tangga pada awal bulan lalu. Dulu saya pernah bernazar untuk menjemput anak-anak yatim jika saya melangsungkan majlis perkahwinan.

SAYA ingin bertanya mengenai bernazar. Saya baru mendirikan rumah tangga pada awal bulan lalu. Dulu saya pernah bernazar untuk menjemput anak-anak yatim jika saya melangsungkan majlis perkahwinan.


Namun, akibat terlalu sibuk, saya terlupa nazar berkenaan. Selepas berkahwin, saya sering ditimpa masalah. Sudah dua kali beg tangan saya diragut. Adakah ini balasan atau peringatan supaya saya menunaikan nazar berkenaan secepat mungkin? WANITA RUNSING
Kuala Lumpur
Nazar ialah janji manusia kepada Tuhan kerana menghargai nikmat yang diterima atau mendapat hajat yang dicita misalnya. Janji ini wajib ditunaikan. Jika puan tidak melaksanakannya kerana terlupa, sekarang apabila sudah ingat eloklah segera dilaksanakan, walaupun sudah terlepas masa perkahwinan tetapi puan masih boleh memberi makan kepada mereka.


Jika puan ingin membatalkan nazar itu puan perlu membayar kafarah membatalkan dengan memberi makan fakir miskin. Masalah dan bala yang menimpa puan adalah ujian dari Allah SWT.


Ada kemungkinan ia peringatan pada puan mengenai janji puan. Alhamdulillah sekurang-kurangnya puan sudah ingat mengenai janji puan dan bersedia melaksanakannya.

No comments: