Pages

Tuesday, October 20, 2015

Roti Perancis terpanjang di dunia


Milan: Sekumpulan pembuat roti Itali dan Perancis berganding tenaga mencipta roti ‘baguette’ sepanjang 122 meter yang diiktiraf sebagai yang terpanjang di dunia pada Pesta Dunia Expo Milan 2015, semalam.

Hakim Rekod Dunia Guinness mengesahkan roti Perancis itu - yang terkenal dengan bahagian luar keras manakala bahagian dalamnya lembut dan gebu - sebagai yang terpanjang di dunia selepas 60 pembuat roti menghabiskan hampir tujuh jam kelmarin untuk menyiapkannya.


Mereka turut menggunakan ketuhar mudah alih yang direka khas untuk membolehkan roti berkenaan dimasak di luar.

Pembuat roti terbabit menghabiskan 20 meter sejam dan mereka berdepan kesukaran cuaca sejuk selain terpaksa berhati-hati untuk memastikan baguette berkenaan tidak putus.

Pembuat roti, Dominique Anract berkata: “Memang mencabar membuat roti dalam cuaca sejuk seperti ini kerana boleh memberi kesan terhadap doh.

“Tetapi, kami berjaya melakukannya.”

Selain itu, pembuat lepa coklat Nutella, Ferrero, turut menyokong usaha untuk memecahkan rekod baguette sepanjang 111 meter dipegang sebuah rangkaian pasar raya Perancis sebelum ini.

Sebaik disahkan sebagai pemegang rekod baru, roti itu terus dipotong dan disapukan Nutella untuk dikongsikan dengan pengunjung Expo berkenaan. - AP

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 20 Oktober 2015 @ 7:01 AM

PEMBUAT roti Itali dan Perancis berjaya membuat baguette terpanjang dunia.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/86411#sthash.Fhh1JNlv.dpuf

1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)