Pages

Tuesday, August 25, 2015

400 individu paling kaya lesap AS$182 bilion


AGENSI - Bursa Saham New York mengalami kerugian terbesar sepanjang tahun ini pada Jumaat lepas.


NEW YORK – Kalangan orang terkaya di dunia hilang AS$182 bilion (RM774 bilion) sepanjang minggu lalu ekoran kejatuhan pasaran saham yang didorong kebimbangan mengenai ekonomi China dan kurangnya produktiviti.
Bursa Saham New York mengalami kerugian terbesar sepanjang tahun ini pada Jumaat lepas dengan indeks industri Dow menjunam lebih 500 mata.
Walaupun bilionair-bilionair berkenaan mempunyai kekayaan mencukupi untuk menampung kerugian itu, sebahagian golongan mereka hilang sejumlah besar wang dalam masa beberapa jam sahaja.
Secara keseluruhannya, 400 orang terkaya dunia rugi AS$182 bilion (RM774 bilion) sepanjang minggu lepas dengan AS$76 bilion (RM323 bilion) hilang pada Jumaat lalu, menurut Bloomberg.
Wang paling banyak lesap pada hari berkenaan ialah milik pengasas Facebook, Mark Zuckerberg.
Disebalik keuntungan yang diperolehnya awal minggu lalu, Zuckerberg rugi mencecah AS$2 bilion (RM8.5 bilion) pada Khamis lalu dan AS$1.9 bilion (RM8.08 bilion) keesokan harinya.
Individu ketiga terkaya di dunia, Warren Buffett rugi AS$3.6 bilion (RM15.31 bilion) pada minggu lepas apabila syarikatnya, Berkshire Hathaway, merosot lima peratus.
Bilionair yang mencatat peratusan kehilangan kekayaan terbesar pula ialah ahli perniagaan China, Lu Guanqiu yang kehilangan 7.6 peratus asetnya. Kekayaan Guanqiu kini dianggarkan berjumlah AS$7.9 bilion (RM33.6 bilion).
Kelembapan pasaran saham pada Jumaat lalu antara lain berpunca daripada laporan pemerintah China bahawa sektor perkilangan negara itu berada pada paras terendah dalam tempoh enam tahun pada Julai lalu. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0825&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3jm3GZ5Ys 
Hakcipta terpelihara 

No comments: