Pages

Monday, June 22, 2015

Taman bunga terbesar di dunia


22 Jun 2015 12:23 AM
(FOTO) Taman Bunga Terbesar Di Dunia Ada Di Dubai



DUBAI 21 Jun – Taman bunga terbesar di dunia yang dikenali sebagai Taman Ajaib Dubai (Dubai Miracle Garden), yang merupakan sebuah lembah oasis yang dipenuhi dengan 45 juta bunga daripada 45 spesies yang diimport dari seluruh dunia.
Taman bunga seluas 7.2 hektar ini dibina di tengah-tengah gurun di Dubai, dan bunga-bunga yang tumbuh di batas-batas yang berwarna-warni itu disirami air sepanjang masa menggunakan sistem pengairan kitar semula bagi mengelakkan pe­ngluapan.
Taman bunga itu merupakan satu tarikan baru di te­ngah-tengah padang pasir Dubai, yang dikenali de­ngan bangunan-bangunan ter­tinggi di dunia
Menurut Daily Mail, taman bunga itu menjadi lembah berwarna warni yang indah menghiasi kawasan kediaman berhampiran Arab Ranches di tanah besar Dubai.
Taman bunga itu yang juga dikenali sebagai ‘taman pelangi’ mula dibuka pada Hari Kekasih pada 2013 yang direka khas untuk menarik pelancong ke negara ini.
Yang menariknya, sistem pengairan di taman berkenaan yang menyiram bunga-bungaan secara kitar semula dan proses tersebut dikatakan dapat menjimatkan sehingga 75 peratus penggunaan air dan tenaga.
Sebuah syarikat seni taman, Akar yang diberi tanggungjawab menguruskan taman itu berkata, kebanyakan bunga di taman ini jarang-jarang atau pertama kali ditemui di Asia Barat, se­perti bunga Petunias dan Geraniums.
Taman itu turut dilengkapi tempat letak kereta terbuka, tempat letak kereta untuk VIP, tempat rehat, surau, tandas, tempat berwuduk, bilik ke­selamatan, bilik pertolongan cemas, kereta untuk pelawat kurang upaya, kedai runcit dan komersial dan perkhidmatan lain yang berkaitan untuk kemudahan pengunjung.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/taman-bunga-terbesar-di-dunia-1.105640#sthash.V7TXxygL.dpuf

No comments: