Pages

Saturday, June 6, 2015

Kahwin lebih seorang demi air



06 Jun 2015 12:27 AM

Demi mendapatkan bekalan air yang mencukupi, golongan suami di sebuah perkampungan kawasan Barat India sanggup berkahwin lebih dari seorang isteri dan memaksa mereka mengangkut air dari sungai. -Agensi

MAHARASHTRA 5 Jun – Demi mendapatkan bekalan air yang mencukupi, golongan suami di sebuah perkampungan di barat India sanggup mengahwini lebih seorang wanita bagi memaksa mereka mengangkut air dari perigi.
Daily Mail melaporkan, sejak kebelakangan ini, penduduk Kampung Denganmal terpaksa bergantung kepada perigi sebagai punca air berikutan masalah kemarau.
Seorang penduduk, Sakharam Bhagat, 66, berkata, golongan isteri di perkampungan tersebut digelar sebagai ‘isteri air’ kerana mereka dipaksa berkahwin hanya semata-mata untuk mengangkut air.
“Saya sendiri mempunyai tiga isteri. Jika isteri pertama sibuk melakukan kerja rumah, isteri kedua sakit, yang ketiga akan angkut air di perigi. Kerja mengangkut air mengambil masa berjam-jam kerana penduduk kampung bergantung dengan perigi tersebut.
“Berkahwin lebih dari seorang demi untuk kerja ini adalah normal di kampung ini kerana negeri kami sering dilanda musim kemarau yang teruk setiap tahun,” katanya.
Bagaimanapun menurut Bhagat, golongan wanita di kampung itu gembira dengan perkahwinan sebegitu kerana dapat tolong menolong antara satu sama lain ketika menghadapi kesusahan.
Semua isteri Bhagat tinggal serumah, namun dia menyediakan bilik dan dapur berlainan bagi mereka selain tugasan mengangkut air dilakukan secara bergilir-gilir.
Poligami adalah salah di sisi undang-undang India, namun beristeri lebih dari seorang adalah perkara biasa di sesetengah tempat seperti Kampung Denganmal.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/kahwin-lebih-seorang-demi-air-1.99486#sthash.Ef22rkcd.dpuf

No comments: