Pages

Friday, June 12, 2015

Jutawan lepaskan kekayaan untuk jadi sami

12 Jun 2015 12:34 AM



NEW DELHI 11 Jun – Seorang ahli perniagaan India, Bhanwarlal Raghunath Doshi mencuri tumpuan media negara ini minggu lalu selepas secara terbuka mengumumkan bakal meninggalkan kekayaannya semata-mata untuk menjadi seorang sami.
‘Raja Plastik’ dari Delhi itu menyerahkan hartanya dari empayar perniagaan yang dianggarkan berjumlah 600 kror (RM373 juta) dalam satu majlis yang berlangsung penghujung Mei lalu kepada sebuah pertubuhan agama Jain.
Keputusan Doshi, 58, bagaimanapun bukanlah suatu perkara yang baharu kerana beliau telah menganggap dirinya sebagai sami Jain yang menariknya dalam bidang kerohanian sejak 1982, lapor portal Oddity Central.
Namun keluarganya iaitu isteri, dua anak lelaki dan seorang anak perempuannya pada mulanya enggan membenarkan jutawan tersebut menjadi sami, namun terpaksa akur tahun lalu.
Permulaannya sebagai seorang sami berlangsung dalam satu majlis selama tiga hari di Persatuan Pendidikan Ahmedabad, di Ahmedabad, Gujarat pada penghujung Mei lalu.
Pentas berlangsungnya majlis itu dibina menggunakan 20,000 batang buluh melibatkan seramai 3,000 orang pekerja dan sebanyak 200 pengawal keselamatan diupah bagi menjaga keselamatan majlis berkenaan.
Sekurang-kurangnya 150,000 orang menghadiri majlis itu termasuk 7,000 orang datang dari luar bandar dan Doshi menempah sebanyak 500 buah bilik hotel untuk menempatkan mereka.
Majlis itu turut menyaksikan perarakan sejauh tujuh kilometer yang dibarisi lebih 1,000 orang sami, 12 buah kereta, sembilan ekor gajah, sembilan kereta unta, dan kumpulan pemuzik.
Difahamkan, hampir 100 kror (RM59 juta) dibelanjakan untuk majlis itu yang menyaksikan wang, syiling emas, dan kunci kereta turut dicampak ke arah orang ramai yang menhadirinya.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/jutawan-lepaskan-kekayaan-untuk-jadi-sami-1.101828#sthash.mKgCWp5b.dpuf


No comments: