Kompas.com melaporkan, Muaamar Ridwan, 18, berkata, dia hanya mengambil masa setahun untuk menguasai kesemua bahasa berkenaan mengikut cara 
pembelajaran tersendiri.
Beliau memberitahu antara bahasa yang dikuasainya adalah bahasa Arab, Inggeris, Jepun, Mandarin, Korea, Jerman, Belanda, 
Sweden, Denmark, Finland, Perancis, Itali, Sepanyol, Portugal, Turki, 
Bulgaria dan Rusia.
“Untuk menguasai 18 bahasa berkenaan, saya perlu bekerja keras selama setahun kerana saya tahu tiada kejayaan yang datang secara bergolek.
“Saya mula berminat untuk menguasai bahasa asing selepas membawa buku biografi 
negarawan Indonesia seperti 
Sukarno dan Agus Salim yang boleh bertutur dalam banyak bahasa. Inilah pendorong sebenar saya,” jelas Muaamar ketika 
ditemui, baru-baru ini.
Muaamar berharap, kebolehan tersebut akan memudahkannya melanjutkan pelajaran di beberapa buah universiti terkemuka dunia seperti di Britain dan Jerman.
“Saya mahu belajar di luar negara dan pulang semula ke Aceh untuk membina pusat pengajian sendiri bagi membantu penduduk yang susah,” ujarnya lagi.