LONDON 24 Mei – Seorang blogger kecantikan mampu meraih pendapatan lumayan mencecah AS$15,000 (RM53,981), dengan hanya membuat ulasan berkenaan sesuatu produk kecantikan dan memuat naik video tersebut untuk tatapan pengikutnya.
Mail Online melaporkan, Danielle Bernstein, 22, yang merupakan pemilik blog We Wore What mendedahkan, setiap ulasan produk kecantikan yang dibuatnya, dia menerima tajaan antara AS5,000 (RM17,993) dan AS$15,000 (RM53,981).
Bernstein yang ketika ini memiliki 992,000 orang pengikut berkata, kadar tajaan bergantung kepada berapa ramai pengikut di dalam blog, selain berapa panjang durasi video serta bagaimana hubungan seseorang blogger dengan syarikat kecantikan terbabit.
“Saya pernah mempromosi produk kecantikan terkenal Lancôme dan saya mendapat tajaan bernilai AS$15,000 (RM53,981) untuk setiap produk yang diulas.
“Lebih ramai pengikut, lebih banyak syarikat yang berminat untuk menaja anda bagi mempromosikan produk kecantikan mereka. Tajaan kadang-kala boleh mencecah sehingga berjuta ringgit,” jelas Bernstein.
Menurut Bernstein, kadar bayaran bagi laman sosial Instagram agak berbeza, di mana bagi pemilik yang mempunyai beratus ribu orang pengikut, setiap produk yang diulas akan menerima bayaran antara AS$500 (RM1,799) dan AS5,000 (RM17,993).
“Kalau laman sosial tersebut mempunyai berjuta-juta pengikut kadar tajaan boleh mencecah AS$100,000 (RM359,878),” ujarnya.
No comments:
Post a Comment