Pages

Saturday, April 25, 2015

Switzerland negara paling bahagia di dunia



SWITZERLAND dinobatkan sebagai negara paling bahagia di dunia.


NEW YORK – Switzerland dinobatkan sebagai negara paling bahagia di dunia sebelum ikuti rapat oleh Iceland, Denmark, Norway serta Kanada, demikian menurut satu kajian komprehensif oleh sepasukan ahli akademik di sini kelmarin.
Laporan Kebahagiaan Dunia 2015 merupakan laporan tahunan ketiga untuk mengukur dan memberi penjelasan mengenai tahap kebahagiaan di 158 buah negara bagi mempengaruhi dasar kerajaan di serata dunia.
Finland, Belanda, Sweden, New Zealand dan Australia berada kedudukan 10 teratas senarai itu sekali gus menjadikan negara bersaiz kecil dan sederhana di rantau Eropah Barat menduduki tujuh daripada 10 tangga teratas.
Amerika Syarikat pula berada pada kedudukan ke-15 selepas Israel dan Mexico, manakala Britain menduduki tangga ke-21 mengatasi Belgium dan Emiriyah Arab Bersatu (UAE). Perancis berada di tangga ke-29 selepas Jerman yang menduduki tempat ke-26.
Menurut kajian tersebut, antara kriteria yang diambil kira untuk menentukan paras kebahagiaan sesebuah negara termasuk Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), tahap kesihatan, jumlah penduduk, kebebasan membuat pilihan hidup dan kadar rasuah.

Sementara itu, Afghanistan dan Syria yang dilanda peperangan menyertai lapan negara rantau Sahara di Afrika termasuk Togo, Burundi, Benin dan Rwanda dalam kategori 10 negara paling kurang bahagia.
Walaupun Iraq kini kacau bilau, negara itu berada di kedudukan ke-112 untuk mendahului Afrika Selatan, India, Kenya dan Bulgaria dalam senarai sama.
“Laporan ini memberi maklumat tentang kaedah untuk mencapai kesejahteraan masyarakat,” ujar Pengarah Institut Bumi Universiti Columbia, Jeffrey Sachs – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0425&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3YHm8KMH1 
Hakcipta terpelihara 

No comments: