Pages

Tuesday, April 7, 2015

Pelajar hidup lapan bulan dalam hutan


PONDOK yang dibina oleh Miller bagi menjalankan kajian hidup secara ringkas di hutan. - AGENSI


PENNSYLVANIA, Amerika Syarikat – Tanpa sebarang kemudahan asas, seorang pelajar tinggal di dalam sebuah pondok yang dibina daripada pokok-pokok tumbang bagi melunaskan projek kajian hidup di hutan baru-baru ini.
Selama hampir lapan bulan, Dylan Miller, 21, membuktikan dia mampu meneruskan kehidupan walaupun tidak mempunyai bekalan elektrik dan kemudahan air paip untuk hidup selesa seperti rakan-rakannya di Kolej Juniata, Huntingdon.
Pelajar tahun akhir jurusan bahasa Inggeris dan Falfasah itu membina pondok setinggi 2.74 meter dengan keluasan 25 meter persegi di sebuah kawasan yang mengambil masa 30 minit dari kampusnya.
MILLER membuktikan tanpa kemudahan asas yang sempurna, dia masih mampu meneruskan kehidupannya. - AGENSI


Dia yang tinggal di pondok tersebut sejak September tahun lepas, cuba memahami falsafah kehidupan yang pernah ditulis oleh dua orang ahli falsafah, Ralph Waldo Emerson dan Henry David Thoreau.
Berasal dari Meadville, Miller akan belajar menggunakan lilin yang dinyalakan di pondok tersebut dan sering mengecaj komputer riba dan telefon bimbitnya ketika berada di kampus setiap hari. Malah, jika berkesempatan dia akan mandi di rumah rakannya.
"Saya ingin membuktikan kita masih mampu hidup seperti seorang raja walaupun hidup dengan sederhana di dalam hutan," ujarnya. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0406&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3WZq2RyEc 
Hakcipta terpelihara 

No comments: