TEXAS - AMERIKA SYARIKAT. Apabila anda ingin menulis mesej yang boleh dilihat dari angkasa lepas, mesej yang perlu dilakarkan itu haruslah sangat besar.

Stephanie, 13, dari Texas, Amerika Syarikat mempunyai impian untuk menyampaikan mesej kepada bapanya yang bekerja sebagai angkasawan di International Space Station (ISS).

"Saya sangat rindukannya, alangkah baiknya jika saya mampu menulis satu mesej yang besar supaya dia dapat melihatnya dari angkasa,” katanya.

Impian gadis itu direalisasikan oleh sebuah syarikat pengeluar kereta Korea Selatan, Hyundai menggunakan kereta sedan Genesis miliknya "melakar" mesej tersebut di atas padang pasir di Nevada's Delamar Dry Lake.

Malah lakaran mesej  'Steph love you" telah dicatatkan sebagai imej trek tayar terbesar di dunia oleh Guinness World Records.

Pakar dari Korea, Eropah dan Amerika Syarikat bekerjasama dan berjaya merealisasikan impian gadis berkenaan.

Sementara itu, berkomunikasi melalui pautan video dari ISS, bapa Stephanie menunjukkan imej lakaran yang diambilnya dari kameranya.

"Hai, Stephanie, ayah hanya mahu mengatakan saya sayang anda dan terima kasih", kata bapanya sambil menunjukkan lakaran mesej tersebut

Video yang berdurasi 4.03 minit bertajuk Hyuandai: A Message to space" dimuatnaik 9 April lalu dan kini ditonton hampir 4 juta pelayar.