Laman web Mirror.uk me­laporkan, Reg Spiers yang juga seorang atlet merejam lem­bing Australia tiba di Britain pada 1964 bagi menjalani proses pemulihan kecederaan yang dialaminya.
Bagaimanapun, kecederaannya itu gagal dipulihkan dan dia mengambil keputusan untuk bekerja di lapangan terbang di London bagi mencari wang untuk pulang ke tanah air, sebelum kesemua duit yang dikumpulnya dicuri.
Spiers berkata, dia perlu segera pulang ke Adelaide, selatan Australia dan hanya satu cara sahaja yang difikirkannya ketika itu iaitu menyeludup diri di dalam kotak.
“Ini satu kerja gila, tapi saya tiada pilihan, selain mencuba. Saya tidak takut gelap. Di dalam kotak itu, saya turut meletakkan makanan, selimut serta minuman. Saya juga tidak memakai pakaian ketika memasuki kotak berkenaan.
“Pengalaman saya bekerja di bahagian kargo memainkan pe­ranan penting dalam proses penyeludup­an ini. Banyak pengalaman pahit manis saya rasai sepanjang perjalanan itu,” jelas Spiers.
Tambah Spiers, dia bersyukur kerana perjalanan ke Australia berjalan dengan lancar dan kesemua penga­laman menarik yang dialami sepanjang pengembara­an itu dikongsi di dalam buku autobiografinya yang bertajuk Out of the Box.