Pages

Saturday, January 24, 2015

Google Earth bantu temukan anak terpisah ibu selama 25 tahun



AGENSI - BRIERLEY bersama ibu kandungnya setelah hampir 25 tahun terpisah dan ditemukan semula dengan menggunakan aplikasi Google Earth.



CANBERRA, Australia – Seorang lelaki di sini berjaya menemui semula ibu kandungnya setelah terpisah hampir 25 tahun dengan menggunakan bantuan aplikasi Google Earth.
Lelaki tersebut, Saroo Brierley, 29, yang kini menetap di Australia bersama keluarga angkat telah terpisah dengan keluarga kandungnya di Madhya Pradesh, India selepas menaiki kereta api dengan abangnya.
“Ketika itu kami tertidur di sebuah stesen, tetapi sebaik terjaga, abang saya telah tiada di sisi sebelum saya menaiki tren ke Kolkota,” jelas Brierley.
Katanya, kejadian ketika dia berusia empat tahun itu menyebabkan dia menjadi pengemis sebelum sebuah badan kebajikan mengambilnya lalu dijadikan anak angkat kepada sebuah keluarga di Australia,
Setelah tamat pengajian, Brierley memulakan misinya itu dengan menggunakan aplikasi Google Earth dan dalam pencarian itu, dia berjaya mengingati semula persekitaran rumahnya yang terdapat air terjun dan empangan meskipun tidak mengingati nama kampung dan bandar.
Keadaan berubah menjadi sayu saat Brierley melihat wajah ibunya di kampung Khandwa di Madhya Pradesh yang pada awalnya disangkakan telah meninggal dunia.
– Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0124&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_06.htm#ixzz3PhQo9KAG 
Hakcipta terpelihara 

No comments: