Pages

Sunday, October 5, 2014

1.5 bilion umat Islam sambut Aidiladha


BERIBU-RIBU penduduk menunaikan solat sunat Aidiladha di hadapan sebuah gereja yang terletak berhampiran Masjid Pusat di Moscow, Rusia semalam.


MEKAH – Seramai dua juta jemaah haji dari seluruh dunia memulakan ibadah melontar di tiga jamrah semalam sebagai kemun­cak ibadah haji pada tahun ini. Berjuta-juta umat Islam dari seluruh dunia juga mula menyam­but Hari Raya Aidiladha dengan bergotong-royong menyembelih haiwan ternakan untuk dikorbankan sebelum diagih-agihkan kepada fakir miskin.
Jemaah haji melakukan ibadah melontar di Jamrah Al-Ula, Jamrah Al-Wusta dan Jamrah Al-Aqabah di Mina yang terletak kira-kira lima kilometer dari barat Masjidil Haram di kota suci Mekah.
Mereka bergerak ke Mina sejak kelmarin dengan berjalan kaki, menaiki motosikal dan bas selepas berkumpul di Padang Arafah.
Kerajaan Arab Saudi memberitahu seramai 1.4 juta jemaah haji dari 163 negara di seluruh dunia mengunjungi kota suci berkenaan untuk mengerjakan ibadah haji pada tahun ini.
Seramai 700,000 lagi jemaah pula adalah dari negara tersebut.

SEORANG budak lelaki Palestin menarik seekor kambing untuk dijual di sebuah pasar di Rafah di Genting Gaza kelmarin untuk dijual sempena Hari Raya Aidiladha.


Seramai 85,000 anggota kese­lamatan dan beribu-ribu pegawai kesihatan ditempatkan oleh kerajaan Arab Saudi bagi memastikan musim haji pada tahun ini berjalan lancar.
Dalam ibadah berkenaan, jemaah haji mengutip sejumlah batu yang dikutip di Muzdalifah ketika dalam perjalanan ke Mina sebelum melontar ke dinding di tiga jamrah sebagai simbolik me-
ngusir syaitan.
Ibadah tersebut sebagai memperingati Nabi Ibrahim a.s. yang melontar batu kepada syaitan yang cuba mempengaruhi bagin­da bagi mengingkari perintah Allah supaya mengorbankan anak kesayangannya, Nabi Ismail a.s.
Pada hari tersebut jemaah haji termasuk umat Islam di seluruh dunia disunatkan mengorbankan haiwan ternakan seperti kambing, lembu dan unta sebelum dagingnya disedekahkan.
Sejumlah 1.5 bilion umat Islam menyambut Hari Raya Aidiladha di seluruh dunia. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1005&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3FDWg10MM 
Hakcipta terpelihara 

No comments: