Pages

Saturday, June 7, 2014

25 tahun jalan gostan


Mani Manithan memilih untuk berjalan secara berundur pada 1989 kerana membantah keganasan yang berlaku di India.
Dia bertegas menyatakan, rutin luar biasa itu tidak mengganggu kehidupan sehariannya kerana selepas 25 tahun, dia telah mahir dengan berjalan seperti itu, termasuk menaiki tangga, menyeberang jalan dan ketika menggunakan kenderaan awam.
Bagaimanapun, menurut pemilik sebuah kedai telefon bimbit di daerah Tiruppatur, Tamil Nadu itu, dia sudah lupa cara berjalan ke depan.
“Berjalan seperti orang biasa kini menjadi cabaran kepada saya.

Jiwa saya sudah lupa cara untuk melakukannya.
Foto
Foto


Saya lebih selesa jalan berundur.
“Kehidupan saya penuh dengan perjuangan, pengorbanan, pencapaian dan bantahan.

Kerana itu, saya tidak ada masalah untuk meneruskan kehidupan dengan berjalan gostan sehingga dunia ini aman sepenuhnya,” katanya.
Dia pernah berjalan secara berundur sejauh 480 kilometer di Chennai dalam keadaan berbogel.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/07

No comments: