Pages

Saturday, March 15, 2014

Nasib mangsa Agen Oren

Nasib mangsa Agen Oren
Puluhan kanak-kanak di rumah anak yatim ini mengalami kecacatan fizikal dan mental. 
15 Mac 2014
SEKUMPULAN kanak-kanak cacat ditempatkan di sebuah rumah anak yatim di luar Ho Chi Minh selepas ditinggalkan tanpa perikemanusiaan oleh ibu bapa mereka.

Puluhan budak itu adalah antara ribuan mangsa yang terpaksa menanggung derita akibat daripada penggunaan senjata kimia oleh Amerika Syarikat (AS) ketika Perang Vietnam antara 1962 dan 1971.

Kebanyakan mereka mengalami kecacatan fizikal dan mental sejak lahir dan ia berpunca daripada racun terbabit yang disemburkan pesawat AS lebih 50 tahun lalu, namun kesannya berlarutan hingga kini.

Difahamkan, kesemua kanak-kanak tersebut dijaga secara bergilir-gilir oleh kumpulan sukarelawan.

Seorang jurugambar dari Illinois yang merakamkan keadaan kanak-kanak di rumah yatim tersebut melahirkan rasa kecewa kerana Washington masih belum mengambil sebarang tindakan untuk membela nasib mangsa Agen Oren.

"AS sepatutnya bertanggungjawab dalam hal ini dan mereka perlu menyalurkan bantuan untuk meringankan beban penduduk di Vietnam," kata Matt Lief Anderson.

Menurut laporan Palang Merah Vietnam kepada Daily Mail, kira-kira sejuta penduduk menderita pelbagai penyakit manakala 150,000 kanak-kanak dilahirkan cacat akibat senjata kimia digunakan AS lebih lima dekad lalu.

No comments: