Pages

Monday, December 16, 2013

Wanita hodoh berwajah baru


Warsaw: Seorang wanita Poland yang cacat mukanya kerana ketumbuhan besar mendapat wajah baru minggu lalu.

Wanita yang hanya dikenali sebagai Joanna itu mendapat wajah baru selepas menjalani transplan muka, yang kedua di negara itu.


Sebelum pembedahan, Joanna berdepan kesukaran untuk mengunyah dan menelan makanan mahupun bercakap.

Pakar bedah Dr Adam Maciejewski yang mengetuai pembedahan selama 23 jam itu berkata, dia berharap 80 peratus transplan kulit pada wajah pesakit akan pulih dan berfungsi kembali.

Foto
KEADAAN muka Joanna sebelum dibedah.
Foto
WAJAH Joanna selepas menjalani transplan muka.

Joanna mengalami kecacatan akibat neurofibromatosis - keadaan genetik yang menyebabkan ketumbuhan tidak mengancam nyawa tumbuh di sepanjang sarafnya.


Keadaan itu juga menyebabkan masalah tulang, tekanan terhadap saraf spina, kesakitan, kecacatan pembelajaran dan penglihatan serta pendengaran. Tiada rawatan dapat memulihkan keadaan itu.

Walaupun kebanyakan mereka yang mengalami masalah itu yang diwarisi daripada ibu atau bapa, 50 peratus memperolehnya secara rawak daripada mutasi gen sebelum dilahirkan.

Joanna kini dalam keadaan serius tetapi stabil selepas pembedahan di Pusat Kanser dan Institut Onkologi di Gliwice, Poland.

Pada Mei lalu, Maciejewski dan rakan sekerjanya menjalankan transplan muka pertama di Poland terhadap seorang lelaki yang koyak wajahnya akibat terkena mesin pemotong batu. Keadaannya dikatakan semakin pulih.

Pembedahan dijalani lelaki itu mengambil masa 27 jam dan dilakukan seminggu selepas dia terbabit dalam nahas berkenaan. - Agensi

No comments: