Pages

Monday, June 17, 2013

Sambut baik tapi ragu

Sambut baik tapi raguRakyat Iran berarak merai kemenangan Rohani sebagai presiden baru dengan memakai topeng wajah beliau. Washington: Kuasa dunia secara berhati-hati mengalu-alukan pemilihan Hassan Rohani sebagai Presiden Iran yang baru kerana terus bimbang berhubung program nuklear Tehran.

Pemilihan ulama berhaluan sederhana berusia 64 tahun itu menamatkan cengkaman lapan tahun puak konservatif terhadap kuasa di negara konservatif itu.
Rohani menggunakan kenyataan pertamanya selepas kemenangan itu disahkan untuk mengumumkan bahawa negara Barat ada peluang baru melayan Republik Islam berkenaan dengan perasaan hormat dan mengiktiraf haknya.


Amerika Syarikat berkata, ia bersedia berdialog dengan Iran secara langsung berhubung program nuklear Tehran.

Penyelesaian diplomatik Rumah Putih berkata, dialog itu bertujuan mencapai penyelesaian diplomatik yang menangani sepenuhnya kebimbangan masyarakat antarabangsa berhubung program nuklear Iran.

Ia mengkritik kurangnya ketelusan, tapisan media, internet dan mesej teks ketika undian, selain persekitaran keselamatan yang mengehadkan kebebasan bersuara dan berhimpun.

Barat mengesyaki program berkenaan bertujuan membangunkan senjata nuklear, namun Iran menegaskan ia untuk tujuan keamanan seperti menjana tenaga.
Rohani sebelum ini berazam untuk memulihkan hubungan diplomatik dengan Amerika, yang terputus selepas pelajar Iran merampas kedutaan Amerika di Tehran pada 1979.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon menggesa Iran memainkan peranan membina dalam hubungan serantau dan antarabangsa dalam satu mesej tahniah kepada Rohani sambil mengalu-alukan penyertaan tinggi pengundi dalam undian kali ini.

Ketua Dasar Luar Kesatuan Eropah (EU), Catherine Ashton sedia bekerjasama dengan Rohani untuk mencari penyelesaian diplomatik pantas program nuklear.

Ashton berkhidmat sebagai ketua perunding enam kuasa dunia yang menuntut untuk memeriksa program nuklear Iran.

Menteri Luar Perancis, Laurent Fabius berkata Paris sedia ‘bekerja’ dengan Rohani, manakala Britain menggesanya membawa republik Islam itu ‘ke laluan berbeza, begitu juga Menteri Luar Jerman, Guido Westerwelle. AFP

No comments: