Pages

Tuesday, April 16, 2013

Gempa bumi di Iran, 53 terkorban



TEHERAN 16 April - Sekurang-kurangnya 53 orang terbunuh termasuk 13 di Pakistan, apabila satu gempa bumi kuat berukuran 7.8 pada skala Richter menggegarkan wilayah tenggara Iran yang bersempadan dengan Pakistan, hari ini.
Pusat Seismologi Iran melaporkan, gempa terbabit dikesan pada pukul 3.14 petang (6.14 waktu Malaysia), 81 kilometer ke utara Saravan, wilayah Sistan-Baluchistan, 18 kilometer di bawah bumi.
Kesan gempa tersebut turut dirasai di Abu Dhabi, utara India dan New Delhi, menyebabkan pekerja-pekerja di bangunan tinggi meninggalkan bangunan terbabit bagi tujuan keselamatan.
Sebahagian besar kawasan di Pakistan termasuk Islamabad turut merasai gegaran gempa berkenaan yang menyebabkan bangunan-bangunan tinggi bergoyang.
Stesen televisyen tempatan Iran melaporkan, bekalan elektrik dan komunikasi terjejas di kebanyakan kawasan di wilayah Sistan-Baluchistan ekoran gempa tersebut.
Pengarah Persatuan Palang Merah Iran, Mahmoud Mozafar berkata, pihaknya telah menghantar pasukan penyelamat ke kawasan yang dilanda gempa untuk menghulurkan bantuan.
Pegawai Pakistan berkata, gempa di Iran itu menyebabkan 13 orang penduduk Pakistan yang tinggal di kawasan sempadan Pakistan-Iran terbunuh. - AFP/REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130417/lu_08/Gempa-bumi-di-Iran-53-terkorban#ixzz2QjFmRxrQ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: