Pages

Tuesday, March 19, 2013

Rekod beli pesawat Airbus




RUSDI (kiri) dan Bregier memegang replika pesawat Airbus A320 sambil diperhatikan Holland (tengah) di Istana Elysee, Paris semalam.


PARIS - Pembuat pesawat Eropah, Airbus semalam mengumumkan rekod pesanan tertinggi bernilai 18.4 bilion euro (RM74.7 bilion) daripada Syarikat Lion Air, Indonesia untuk 234 buah kapal terbang keluaran syarikat berkenaan.
Syarikat Lion Air merupakan syarikat penerbangan swasta terbesar Indonesia.
Ia adalah salah sebuah syarikat penerbangan terpantas yang berkembang di dunia dan merupakan pelanggan terbaharu Airbus.
Sebelum ini kebanyakan pesawat yang digunakan syarikat itu dibekalkan oleh syarikat Boeing.
Presiden Perancis, Francois Hollande menyifatkan ia sebagai perjanjian yang terbesar dalam sejarah penerbangan awam yang akan mewujudkan 5,000 peluang pekerjaan di Perancis dalam tempoh 10 tahun akan datang.
Perjanjian yang dianggap bersejarah oleh Hollande itu ditandatangani di kediaman rasmi beliau di Istana Elysee oleh Ketua Airbus, Fabrice Bregier dan rakan sejawatannya dari Lion Air, Rusdi Kirana.
Syarikat Lion Air akan membeli 60 pesawat Airbus A320 dan bakinya merupakan pesawat jimat minyak iaitu Neo.
Menurut kenyataan Elysee, pesawat A320 dalam proses pengeluaran dan akan diserahkan pada tahun hadapan manakala pesawat Neo dijangka dikeluarkan pada tahun 2016. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0319&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz2Nvt7rBeZ 
Hakcipta terpelihara 

No comments: