Pages

Wednesday, February 6, 2013

'Spiderman' panjat Hotel Habana Libre



Robert melambaikan tangan ke arah orang ramai yang menyaksikan aksinya setelah berjaya memanjat bangunan Hotel Habana Libre di Havana, kelmarin. - AGENSI
HAVANA 5 Feb. - 'Spiderman' Perancis, Alain Robert, semalam sekali lagi mencatat kejayaan, kali ini memanjat Hotel Habana Libre di ibu negara Cuba, dalam apa yang disifatkannya sebagai sokongan kepada pemimpin revolusi negara ini, Fidel Castro.
''Memanjat merupakan satu cara untuk mengetahui tentang sebuah negara dan budayanya. Ini juga merupakan satu tanda sokongan kuat kepada Castro,'' katanya sebelum memulakan aksinya itu, cubaan pertamanya di Cuba.
Robert memulakan aksinya memanjat hotel setinggi 70 meter itu dari tingkat empat bangunan tersebut, sebelum sampai di tingkat 26 hotel berkenaan 28 minit kemudian.
Polis turut menghentikan aliran trafik semasa Robert sampai di puncak bangunan itu.
Kejayaannya disaksikan kira-kira 2,000 orang yang bertepuk tangan setiap kali dia sampai ke tingkat seterusnya.
Robert, 50, telah memanjat lebih 100 bangunan tanpa menggunakan tali atau sebarang peralatan keselamatan, mencipta rekod sebagai 'pendaki bangunan tanpa bantuan' oleh Guinness World Records.
Ketika ditanya sama ada dia akan menemui Castro pada sebelah petang, Robert berkata, dia masih tidak pasti sama ada dapat berbuat demikian.
Kelmarin, Castro, 86, yang menyerahkan tampuk pemerintahan kepada adiknya pada 2006, tampil di khalayak ramai dalam tempoh tiga bulan setelah dilihat keluar mengundi pada pilihan raya Parlimen Cuba. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130206/lu_06/Spiderman-panjat-Hotel-Habana-Libre#ixzz2K8Pjtl75
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: