Virus korona
Virus korona ini juga menunjukkan simptom seperti jangkitan Sars. Foto: AP
LONDON - Britain melaporkan kes ketiga melibatkan pesakit dijangkiti virus berbahaya yang semakin mencetuskan kebimbangan terhadap penularannya dalam kalangan manusia, menurut pegawai kesihatan, kelmarin.

Sehingga kini, seramai lima orang yang pernah berkunjung atau tinggal di negara rantau Arab dilaporkan maut akibat serangan virus korona dikenali sebagai NCoV - to 11 sejak September lalu.

Difahamkan, apabila pesakit diserang NCoV, mereka akan menunjukkan simptom jangkitan Sars (Sindrom Pernafasan Akut Teruk) seperti demam panas, sukar bernafas dan batuk tanpa kahak.

Hasil kajian beberapa badan kesihatan di London menunjukkan ia kini boleh disebarkan oleh manusia walaupun risikonya dikatakan masih rendah.

November lalu, saintis di Netherlands melaporkan sampel diambil daripada pesakit di Arab Saudi menunjukkan virus pembawa maut dalam bentuk baru tersebut dibawa oleh spesies kelawar Tylonycteris pachypus dan Pipistrellus abramus dari Asia.

Dalam satu kenyataan, Dr Ron Fouchier di Pusat Perubatan Erasmus di Rotterdam memberitahu kajian mereka jelas menunjukkan haiwan mamalia itu menjadi penyebar utama virus korona tersebut.  - Reuters