Pages

Sunday, January 27, 2013

Apa hebat mata wang £1 juta, £100 juta Britain?



LONDON - "Apabila ia mengenai £ 1 juta (RM4.8 juta), semua orang berfikir!

"Apakah ia satu perkara yang hebat," kata Ketua Jabatan Wang Kertas, Barnaby Faull di tempat lelong di Spink.

"Apa yang kebanyakan orang tidak sedar ialah mereka benar-benar wujud," katanya dipeti BBC.

Tetapi mata wang  £1 juta - yang dikenali sebagai "gergasi" - tidak akan berada dalam edaran dan ia hanyalah dibayangkan untuk disediakan dari 'cashpoints'. Berapa ramai daripada kita akan mengambil risiko membawa mata wang itu dalam dompet kita.

Apatah lagi mempunyai dana yang mencukupi dalam akaun untuk mendapatkan satu?

Tetapi walaupun nilai mata wang gergasi adalah agak kecil berbanding dengan "Titan" - wang kertas yang menjanjikan untuk pembawa  £100 juta (RM480 juta).

Adalah tidak praktikal walaupun ia adalah untuk kegunaan harian, kedua-duanya memainkan peranan penting dalam sistem mata wang British, dengan sokongan nilai nota harian yang dikeluarkan oleh bank-bank komersial di Scotland dan Ireland Utara.

Ramai tahu bagaimana wang kertas lima dolar Scotland (RM15) boleh menimbulkan syak-wasangka dalam perniagaan di England.

Sokongan ini bertujuan untuk mengekalkan keyakinan semua orang dalam nilai mata wang yang diwakili.

Untuk setiap paun Scotland atau Ireland Utara yang dibenarkan, pihak bank mahu terus mencetak dalam bentuk mata wang sendiri.

Ia mempunyai cara untuk mendepositkan jumlah yang setara mata wang Sterling dengan Bank of England.

Jika perlu, misalnya mata wang dari sebuah bank Scotland boleh digantikan dengan bank tempatan England tetapi dibayar tunai.

"Jika terdapat situasi malang seperti salah satu daripada bank gagal, pemegang mata wang akan mempunyai keyakinan bahawa mata wang mereka masih bernilai," kata Ketua Bahagian Mata Wang Bank of England, Victoria Cleland.

Jadi, Bank Scotland dan Ireland Utara telah membekalkan sokongan mereka dengan membayar untuk setiap penciptaan gergasi dan Titan. Bank of England telah mencetak mata wang itu secara dalaman, bukannya dengan pencetak komersial biasa.

Mereka kemudiannya disimpan jauh sebagai langkah berhati-hati.

Cleland berkata, langkah itu lebih berkesan daripada mempunyai beribu-ribu peti simpanan yang disimpan di Bank England di seluruh negara. Dalam era kewangan bergelora, sokongan ini perkara-perkara yang lebih baik daripada biasa.

No comments: