Pages

Sunday, November 11, 2012

Lebih 20 askar Bashar maut letupan bom

DARAA - Dua serangan bom berani mati menggegarkan bandar ini semalam, yang meragut nyawa sekurang-kurangnya 20 askar rejim Presiden Bashar Al-Assad, kata sebuah kumpulan permerhati.
Kumpulan Permerhati Syria Untuk Hak Asasi Manusia memberitahu, letupan berkembar pada awal pagi itu berlaku di zon keselamatan yang menempatkan bangunan perisikan tentera dan sebuah kelab pegawai tentera di sini.
Beberapa aktivis pula berkata, sekitar 30 buah kereta kebal yang digunakan untuk membedil bandar ini dan kawasan sekitarnya turut ditempatkan di sebuah stadium berdekatan.
Daraa, yang terletak di selatan Syria merupakan bandar kelahiran Bashar.
Menurut mereka, dua letupan itu disusuli beberapa pertempuran antara tentera rejim dengan penentang, Tentera Pembebasan Syria yang berjuang untuk menggulingkan Bashar.
"Saya mendengar bunyi dua letupan amat kuat disusuli satu letupan kecil dan bedilan mesingan," kata seorang aktivis di sini, Mohammad Abu Houran.
Agensi berita pemerintah SANA melaporkan letupan berkembar itu menyebabkan kemusnahan besar dan kehilangan nyawa tetapi tidak mengulas lanjut.
Kumpulan pemerhati tersebut memberitahu, lebih 36,000 orang terbunuh di Syria sejak kebangkitan menentang Bashar bermula pada Mac tahun lalu bagi menuntut demokrasi dan kebebasan bersuara. - Agensi

No comments: