Pages

Wednesday, October 31, 2012

Myanmar dikritik tidak ambil tindakan

MyanmarSeluruh bandar Pauk Taw, Rakhine musnah terbakar akibat pertempuran etnik terbaru pada 21 Oktober lalu. Foto: AP
SITTWE - Mangsa keganasan etnik di barat Myanmar mengkritik kerajaan selepas didakwa gagal menghalang insiden pertempuran terbaru antara orang Islam Rohingya dan penganut Buddha yang menyebabkan lebih 32,000 kehilangan tempat tinggal pada minggu lalu.

Insiden berdarah yang kembali tercetus pada 21 Oktober lalu itu turut menyebabkan sekurang-kurangnya 84 terkorban manakala 129 lagi cedera.

Seorang penduduk Rohingya yang kini berlindung di kem Thecahung di luar Sittwe dan dikenali Kyaw Myint memberitahu pihak berkuasa langsung tidak membantu menyelesaikan masalah itu.

"Tidak ada pihak yang sudi untuk menghulurkan bantuan kepada kami. Kini, kami tiada lagi tempat untuk berteduh atau sebarang pekerjaan bagi menyara hidup.

"Kerajaan juga seperti tidak mengambil sebarang tindakan untuk menangani masalah ini," katanya.

Sementara itu, Penyelaras Kemanusiaan dan Penduduk di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Myanmar, Ashok Nigam berkata, jumlah penduduk Rohingya yang kehilangan tempat tinggal akibat konflik meruncing di Rakhine meningkat kepada lebih 30,000 orang.

Difahamkan peningkatan jumlah itu susulan tindakan nekad kira-kira 5,600 penduduk meninggalkan kampung mereka yang terbakar dan menuju ke selatan pulau Sittwe untuk mendapat perlindungan.

Sejak Jun lalu, sekurangkurangnya 107,000 penduduk Rohingya kehilangan tempat tinggal berikutan kawasan penempatan mereka dibakar pihak tidak bertanggungjawab. - AP

No comments: