Bayi mati dalam buaian
NORFAHEZATUL BATRISYA
ALOR GAJAH - Seorang bayi berusia 4 bulan meninggal dunia di rumah pengasuhnya di sebuah taman di Durian Tunggal, di sini, kira-kira jam 10.30 pagi kelmarin.

Dalam kejadian itu, Norfahezatul Batrisya Shahroniza tidur dalam buaian di rumah pengasuh sebelum disedari tidak bernyawa dalam keadaan basah lencun kerana berpeluh.

Bapa bayi berkenaan, Shahroniza Hashim, 42, berkata, pagi sebelum kejadian, isterinya, Norlela Adam, 28, menyusukan bayi mereka sebelum dihantar ke rumah pengasuh seperti pada hari kebiasaan.

“Kira-kira jam 6.30 pagi, isteri sempat menyusukan bayi kami sebelum keluar bekerja dan menghantarnya ke rumah pengasuh, selang sebuah rumah di taman yang sama kira-kira jam 7 pagi.

"Saya bercuti pada hari berkenaan dan dikejutkan dengan kedatangan pengasuh terbabit dalam keadaan panik memaklumkan keadaan bayi kami yang kelihatan pucat semasa tidur," katanya.

Menurutnya, dia segera ke rumah pengasuh berkenaan dan mendapati anak bongsunya tidur dalam keadaan berpeluh.

"Panik melihat anak yang lemah, ditambah bibirnya yang pucat kebiruan, saya segera membawanya ke Hospital Alor Gajah sebelum memaklumkan kejadian kepada isteri.

"Bagaimanapun, doktor mengesahkan anak saya telah meninggal dunia," katanya.

Shahroniza berkata, biasanya bayinya menangis apabila ditinggalkan di rumah pengasuh tetapi pada hari kejadian, Norfahezatul Batrisya diam sahaja.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin mengesahkan kejadian.

Menurutnya, mayat bayi berkenaan dihantar ke Hospital Melaka untuk bedah siasat.

"Kami masih menunggu laporan penuh bedah siasat dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut," katanya.