8 gunung berapi Indonesia aktif
Gunung berapi Gamalama menunjukkan tanda-tanda aktif apabila mengeluarkan debu asap tebal sehingga 1,000 meter ke udara.
JAWA TENGAH - Indonesia kelmarin, meningkatkan tahap amaran selepas satu lagi gunung berapi, Merapi dekat sini menunjukkan tanda-tanda aktif apabila mengeluarkan bunyi deruman sepanjang minggu lalu selepas dua gunung berapi di wilayah timur negara masih meletus dua hari lalu.

"Pada waktu petang, kedengaran bunyi deruman sehingga menggegarkan kawasan daratan," kata penduduk kampung di daerah Boyolali di cerun Merapi.

Penduduk kampung Samiran itu berkata, gunung berapi setinggi 2,968 meter itu turut aktif pada siang hari apabila mengeluarkan debu asap tebal yang memenuhi perkampungan.

Sementara itu, beberapa letupan kecil masih berlaku di Gunung Lokon, Tomohon, utara Sulawesi yang memaksa pihak berkuasa mengekalkan status amaran melibatkan sekatan terhadap semua aktiviti manusia di 2.5 kilometer (km) dari lokasi bencana.

Ketua Pemerhati Pusat Kawalan Gunung Berapi Lokon, Farid Sukendar berkata, gunung berkenaan meletus lewat petang Sabtu, memuntahkan kandungan panas yang menjulang naik sehingga 600 meter selain asap tebal sehingga 1,500 meter ke atmosfera bumi.

"Gunung berapi ini aktif dan oleh itu kami perlu kekal berwaspada kerana ia mungkin meletus dan memuntahkan lahar pada bila-bila masa," kata Farid.

Gunung Soputan di utara Sulawesi yang berkedudukan dalam daerah selatan Minahasa dan Gunung Karangetang di kepulauan Sitaro turut mengeluarkan tanda-tanda pengaktifannya sehingga memaksa pihak berkuasa berwaspada dengan status pasak bumi itu.

"Kini ada tiga gunung berapi di utara Sulawesi yang di dalam status amaran. Penduduk perlu berjaga-jaga," kata Ketua Pejabat Bencana Mitigasi utara Sulawesi (BPBP), Hooke Makarawung yang menambah seramai 110 penduduk di lereng-lereng Karangetang telah dipindahkan dan diberi bekalan bantuan.

Pada masa yang sama, pejabat gunung berapi turut mengeluarkan amaran peningkatan aktiviti Gunung Gamalama di Pulau Ternate dalam wilayah utara Maluku.

Gamalama yang berketinggian 1,715 meter, adalah gunung berapi berbentuk kon yang meletus pada Disember tahun lalu sekali gus memusnahkan lebih 100 kediaman, merosakkan semua tanaman petani dan empat penduduk terbunuh.

Pada awal September ini, gunung berapi Anak Krakatau yang terhasil daripada letusan Krakatau pada 1883 di Selat Sunda turut menunjukkan tanda-tanda aktif. -Jakarta Globe