Rusia kecam resolusi baru Syria
Churkin yakin resolusi baru itu gagal menghentikan perang saudara di Syria.
DAMSYIK - Rusia secara terbuka mengkritik resolusi dikeluarkan Majlis Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sebagai sokongan terang-terangan kepada tentera bebas yang digelar kumpulan pemberontak menentang Presiden Bashar al-Assad.

Duta PBB Rusia, Vitaly Churkin mendakwa, kumpulan yang menyokong resolusi itu bertindak melampaui batas apabila menyediakan askar upahan dan senjata api untuk pembangkang Syria.

Katanya, kegagalan Majlis Keselamatan PBB terhadap krisis di Syria dan resolusi yang menentang kerajaan Assad tidak sesekali akan menghentikan perang saudara yang tercetus sejak tahun lalu.

Tanpa menamakan mana-mana pihak, Churkin mendakwa mereka yang begitu menyokong resolusi adalah pihak yang secara aktif membantu kumpulan berhaluan kiri dengan sokongan kewangan termasuk senjata api.

Rusia dan China memiliki tiga kali ganda kuasa vetonya dalam resolusi Majlis Keselamatan PBB yang mungkin membawa kepada sekatan terhadap Syria.

Churkin memberitahu, resolusi yang dikeluarkan kelmarin begitu bercanggah dengan usaha pelan damai bekas wakil PBB-Liga Arab, Kofi Annan.

"Ia melemahkan peluang pelancaran kepada proses menyelesaikan masalah politik di Syria," kata Churkin selepas resolusi berkenaan diluluskan dengan mendapat undian sokongan sebanyak 133, berbanding 12 undi menentang dan 31 berkecuali.