Pages

Sunday, August 5, 2012

800 etnik Rohingya hampa gagal serah memo



PROTES...masyarakat Rohingya berkumpul di depan Kedutaan Myanmar untuk membantah penghapusan etnik di Arakan, semalam.
PROTES...masyarakat Rohingya berkumpul di depan Kedutaan Myanmar untuk membantah penghapusan etnik di Arakan, semalam.
KUALA LUMPUR: Seramai 800 etnik Rohingya serta wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pulang hampa selepas gagal menyerahkan memorandum membantah penghapusan etnik di Arakan, Myanmar, ketika mengadakan demonstrasi aman di depan Kedutaan Myanmar di sini, semalam.
Peserta demonstrasi mula membanjiri pekarangan kedutaan jam 2.30 petang namun hasrat mereka untuk menyerahkan memorandum tidak kesampaian apabila dimaklumkan pengawal keselamatan tiada wakil kedutaan layak menerimanya.

Presiden Organisasi Hak Asasi Etnik Rohingya Myanmar di Malaysia (Merhrom), Zafar Ahmead berkata, dia mewakili seluruh etnik Rohingya bersama wakil NGO menggesa Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) segera menghulurkan bantuan makanan, minuman serta ubat-ubatan membantu etnik yang terperangkap di sana.

“Etnik di sana tidak boleh ke mana-mana dan terperangkap di sana (Arakan). Jika keluar, mereka akan dibunuh.

“PBB perlu tampil menghulurkan bantuan kepada etnik Rohingya yang ditindas,” katanya.

Menurutnya, dia membantah kenyataan Presiden Myanmar, Thein Sein yang mengatakan etnik Rohingya bukan rakyat negara itu.


“Dia (Thein Sein) perlu belajar semula sejarah yang etnik Rohingya sudah menetap di negara itu sejak sebelum kedatangan British dan Jepun,” katanya yang mengharapkan bantuan PBB dan negara Asean supaya menggesa kenyataan menimbulkan masalah perkauman itu ditarik balik.

No comments: