pelarian Syria
Keluarga pelarian Syria yang tidak memiliki pasport perjalanan terpaksa menunggu di tempat perlindungan selama beberapa hari sebelum menaiki bas ulang alik.
DAMSYIK - Pemberontakan untuk menjatuhkan Presiden Bashar Al-Assad sehingga mencetuskan kekacauan di Syria, sekali gus puluhan ribu rakyatnya bertindak melarikan diri ke sempadan ke negara jiran.

Menurut aktivis, daripada 10,000 pelarian yang melarikan diri ke Turki, masih berbaki 5,000 orang yang terkandas di sempadan Syria.

"Ratusan pelarian terpaksa berlindung buat sementara waktu di stesen bas sebelum melintasi sempadan Syria, Bab Al-Salama bersebelahan dengan sempadan Turki sebelum sampai ke kem pelarian yang dilengkapi dengan khemah, masjid dan piring satelit," kata aktivis.

Namun, kem pelarian kini semakin sesak dan tanpa pasport perjalanan serta bayaran tambang bas, pelarian terpaksa melalui jalan jauh untuk sampai ke sempadan negara.

Seorang lelaki yang terkandas di sempadan sejak lima hari lalu bersama keluarganya kerana ketiadaan pasport perjalanan, sehingga terpaksa duduk dan tidur di atas sehelai tikar sementara menunggu bas ulang alik tibamembawa mereka ke Turki.

"Tujuan kami ke Turki adalah semata-mata mahukan perlindungan. Pada mulanya saya agak berat untuk pergi tetapi mengubah fikiran selepas rumah kami musnah terkena serangan udara beberapa hari lalu di Aazaz," kata Ali, 34, yang turut membawa isteri, tiga anak serta ibunya.

Ali mengakui pembunuhan di beberapa bandar Syria semakin meruncing dan ramai orang awam yang tidak berdosa meninggal dunia hasil pertempuran tentera kerajaan dengan pemberontak.