Penduduk Daraya mengebumikan jenazah mangsa kekejaman di pinggir bandar itu.
Penduduk Daraya mengebumikan jenazah mangsa kekejaman di pinggir bandar itu.
DAMSYIK - Keganasan yang masih berlarutan di Syria susulan tercetusnya pemberontakan terhadap kerajaan Bashar Al-Assad kini menular ke pinggir bandar utama Syria, Daraya yang mana lebih 200 penduduk dibunuh.

Menurut aktivis, mayat-mayat berkenaan ditemui di dalam rumah-rumah dan di tingkat bawah tanah sekitar Daraya selain mempercayai dibunuh oleh tentera kerajaan.

"Tentera kerajaan telah membunuh mereka dengan menyerbu ke rumah-rumah mangsa. Malah semua badan mayat itu menunjukkan bukti bawah mereka telah ditembak oleh penembak hendap selain ada yang ditembak dari jarak dekat," kata aktivis, Abu Kinan.

Kinan berkata, serangan tidak berperikemanusiaan itu turut melibatkan pembunuhan ke atas kanak-kanak dari jarak yang amat dekat.

Dalam pada itu, penyiasat Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) melaporkan, pertempuran di antara dua pihak itu telah mewujudkan rumusan bahawa mereka melakukan hukuman mati secara mendadak terhadap mangsa dan ianya adalah satu jenayah perang.

Walau bagaimanapun, tentera kerajaan dan pengikut setia Assad dilaporkan telah melakukan kesalahan melebihi kesalahan pemberontak.