Pages

Wednesday, August 15, 2012

Iran terima bantuan luar

Mangsa  menyelamatkan  barangan  di kediaman  mereka yang rosak teruk akibat gempa  bumi minggu lalu. - Foto  EPAMangsa menyelamatkan barangan di kediaman mereka yang rosak teruk akibat gempa bumi minggu lalu. - Foto EPA
Tehran ubah fikiran, operasi bantu mangsa kena kritik

Tehran: Iran mengubah pendirian isu bantuan luar kepada mangsa dua gempa bumi di barat lautnya minggu lalu apabila menyatakan ia menyambut baik penghantaran bantuan kepada penduduknya. 
Agensi berita IRNA memetik Naib Presiden, Mohammad Reza Rahimi sebagai berkata, Iran sedia menerima bantuan dari negara luar. Kenyataan itu diertikan sebagai petanda bahawa pihak berkuasa mengalami kesulitan menangani kesan bencana berkenaan. 

Negara kita membantu mereka yang memerlukan di negara lain dan di bawah keadaan sekarang”. - Mohammad Reza Rahimi, Naib Presiden Iran
“Dalam keadaan berbeza, negara kita membantu mereka yang memerlukan di negara lain dan di bawah keadaan sekarang, bersedia untuk menerima bantuan dari pelbagai negara,” katanya, berdasarkan IRNA tanpa memberikan maklumat lanjut.

Selepas gempa, Amerika Syarikat, Russia, Turki dan tuan rumah negara lain mengucapkan takziah dan mengatakan mereka bersedia untuk memberikan bantuan.

Akhbar konservatif, Asre-e Iran melaporkan bahawa selepas 24 jam dilanda gempa beberapa kampung masih belum menerima lawatan daripada pasukan bantuan.

“Penduduk kata kebanyakan kawasan kampung musnah dan masih belum ada khemah dihantar atau sebarang bantuan diberikan kepada mangsa,” kata akhbar berkenaan. 
Belum terima bekalan

Tiga hari selepas dua gempa bumi melanda kebanyakan kampung masih belum mempunyai bekalan elektrik dan air minuman, lapor agensi berita rasmi IRNA
Gempa pada kekuatan 6.4 dan 6.3 skala Richter membunuh 306 orang dan mencederakan lebih 3,000 lagi di kawasan dekat sempadan Azerbaijan dan Armenia. 

Kelmarin, pertubuhan Palang Merah Iran berkata, negara itu tidak memerlukan bantuan asing dan menghantar pulang pasukan bantuan dari Turki yang tiba tanpa notis awal.

Operasi bantuan kurang

Perubahan pendirian itu menyusuli kritikan terhadap operasi bantuan Iran kepada mangsa gempa termasuk aduan kekurangan khemah dan keputusan Presiden Mahmoud Ahmadinejad meneruskan lawatan ke luar negara.

Apa yang mengejutkan sesetengah pihak, kurang 24 jam selepas gempa melanda pihak berkuasa Iran mengumumkan bahawa operasi mencari dan menyelamat sudah berakhir dan semua mangsa diselamatkan dari runtuhan.

Ini menyebabkan penduduk tempatan meluahkan rasa tidak percaya bahawa pihak berkuasa sudah tiba di kebanyakan perkampungan pedalaman dalam masa yang cepat. - Reuters/AP

No comments: