Pages

Wednesday, August 29, 2012

AS dalangi pemberontak




         
LONDON: Menteri Luar Syria menuduh Amerika Syarikat menjadi “dalang utama” menggalakkan pemberontak antikerajaan.

Menurut Walid Muallem, AS mungkin menggunakan Syria untuk mengekang pengaruh Iran di Timur Tengah, selain memperbesarkan kemampuan nuklear Iran bagi membolehkan senjata mereka dijual ke negara Teluk. “Kami percaya AS menjadi dalang utama dalam penentangan ke atas Syria dan selebihnya adalah alat mereka,” katanya dalam temu bual disiar akhbar Independent, semalam.


Kata Walid, kajian dijalankan kumpulan pemikir berpengaruh Washington, Brookings Institution, baru-baru ini menunjukkan bahawa jika AS mahu mengekang Iran, langkah itu perlu dimulakan dengan mengawal Damsyik.

Katanya, Syria dimaklumkan diplomat Barat ketika permulaan krisis di negara itu, hubungan Damsyik - Teheran serta Hizbullah dan Hamas adalah elemen utama di sebalik konflik berkenaan.


“Tetapi tiada sesiapa memberitahu kami mengapa hubungan dengan Iran dilarang ketika hampir semua negara Teluk menjalin hubungan penting dengan Iran,” katanya. Walid juga mendakwa AS membantu pemberontak dengan membekalkan mereka dengan peralatan telekomunikasi - satu tindakan dianggap menyokong keganasan.


Sementara itu, Walid juga menafikan rejim Presiden Bashar al-Assad akan menggunakan senjata kimia jika penguasaan mereka ke atas Syria semakin lemah.

“Tanggungjawab kerajaan adalah melindungi rakyatnya,” katanya. Semalam, pertubuhan hak asasi manusia mendakwa, 334 mayat ditemui di Daraya yang didiami majoriti penganut Sunnah ekoran serbuan tentera prokerajaan. - AFP

No comments: