Pages

Saturday, June 23, 2012

Juruterbang Syria belot

JDAMSYIK 22 Jun - Seorang juruterbang tentera udara Syria berpangkat Kolonel yang belot dan melarikan diri menggunakan pesawat MiG ke Jordan semalam, diberi perlindungan suaka politik oleh negara jiran terbabit.
Juruterbang tersebut, Kolonel Hassan Merei al-Hamade, merupakan pegawai kanan pertama yang belot daripada unit paling penting pasukan keselamatan Syria dan berjaya mendaratkan pesawatnya dengan selamat di Jordan tanpa dikesan oleh radar.
Tindakan Hassan itu berlaku ketika kumpulan pemerhati hak asasi melaporkan sekurang-kurangnya 168 orang terbunuh dalam pertempuran di Syria semalam, satu daripada hari paling berdarah sejak pemberontakan bermula Mac tahun lalu.
"Majlis Menteri memutuskan untuk memberikan perlindungan suaka politik kepada Kolonel Hassan Merei al-Hamade," kata Menteri Penerangan Jordan, Samih Maaytah kepada AFP.
Sebelum itu, laporan awal menyebut, sebuah pesawat MiG-21 buatan Rusia melakukan pendaratan cemas di pangkalan udara Mafraq dekat sempadan Syria-Jordan.
Laporan stesen televisyen Syria berkata, pesawat itu terbang menghampiri kawasan sempadan sebelum terputus hubungan.
Jurucakap kumpulan pembangkang, Majlis Kebangsaan Syria, George Sabra berkata, pesawat pejuang itu berlepas dari pangkalan tentera antara Daraa dan Seida di selatan negara ini sebelum terbang pada paras rendah dengan kelajuan tinggi untuk mengelakkan dikesan radar.
Katanya, juruterbang itu berasal dari Deir Ezzor, timur Syria dan ahli keluarganya turut terlibat dengan penentangan terhadap rejim Presiden Bashar al-Assad.
Kementerian Pertahanan Syria dalam kenyataan yang disiarkan televisyen tempatan, mengutuk tindakan Hassan sebagai pemberontak dan pembelot kepada negara dan pasukan tentera.
Kementerian itu turut menghubungi Jordan untuk mengatur penghantaran pulang pesawat terbabit. - AFP

No comments: