Pages

Saturday, June 23, 2012

20 maut serangan hotel di Kabul

Foto
ANGGOTA pasukan keselamatan Afghanistan memeriksa mayat dan keadaan Hotel Spozhmai di Kabul dalam serangan yang menyebabkan sekurang-kurangnya 20 orang terbunuh.




Foto
SEORANG lelaki yang dijadikan tebusan militan dipeluk rakannya di luar Hotel Spozhmai selepas dibebaskan.



Polis elit Afghanistan, tentera NATO akhiri drama tebusan militan Taliban

KABUL: Polis elit Afghanistan dan tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) berjaya menamatkan drama tebusan 12 jam di sebuah hotel di Kabul yang menyebabkan sekurang-kurangnya 20 orang terbunuh selepas sekumpulan anggota Taliban menyerang bangunan di tepi tasik dan menahan beberapa penghuninya.
Jurucakap kementerian dalam negeri Afghanistan Sediq Sediqqi berkata sekurang-kurangnya 12 hingga 15 orang awam, dua pengawal hotel dan seorang anggota polis terbunuh dalam pertempuran senjata di Hotel Spozhmai yang menghadap Tasik Qargha. Turut terbunuh, lima anggota Taliban.
Serangan Taliban bermula kira-kira 11.30 malam kelmarin, apabila penyerang bunuh diri bersenjatakan pelancar roket dan rifel Kalashnikov menyerang hotel terbabit. - Mohammad Zahir, Ketua Jabatan Siasatan . Jenayah Polis Kabul Serangan ala komando menyasarkan Kabul, wilayah paling dilindungi di negara yang dilanda perang itu, mengambil masa beberapa jam untuk berakhir dan mencetuskan ketakutan orang ramai.

Hotel Spozhmai menjadi tumpuan golongan elit dan kaya di Kabul dan pada malam Khamis yang juga permulaan hujung minggu di Afghanistan biasanya dipenuhi dengan golongan berkeluarga bercampur antara lelaki dan wanita.

“Serangan Taliban bermula kira-kira 11.30 malam kelmarin, apabila penyerang bunuh diri bersenjatakan pelancar roket dan rifel Kalashnikov menyerang hotel terbabit,” kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah polis Kabul, Mohammad Zahir.

Beliau berkata, sekurang-kurangnya seorang penyerang meletupkan bahan letupan yang disembunyikan dalam jaket yang dipakai mereka, kata Zahir.
Taliban yang mengetuai pemberontakan berdarah menentang kerajaan Karzai yang disokong Barat itu mendakwa bertanggungjawab.

Jurucakap Zabihullah Mujahid memberitahu AFP bahawa diplomat asing dan ahli misi NATO diketuai Amerika Syarikat serta kerajaan Kabul berhimpun di hotel berkenaan setiap Khamis untuk mengadakan parti liar, mabuk dan melanggan pelacur.

Tasik Qargha, kira-kira 10 kilometer dari tengah Kabul menjadi tumpuan berkelah popular. Tasik berkenaan dikelilingi hotel, restoran dan dewan perkahwinan.

Sediqqi berkata sekurang-kurangnya 40 tahanan orang awam yang ditawan dibebaskan sebelum kejadian itu berakhir.

Seorang jurucakap Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) NATO mengesahkan bahawa tenteranya dan pasukan keselamatan Afghanistan memberi maklum balas terhadap serangan itu.

NATO bercadang mengundurkan sejumlah 130,000 tenteranya dari Afghanistan menjelang akhir 2014, menamatkan perang sejak beberapa dekad yang membunuh berpuluh ribu orang awam Afghanistan dan lebih 3,050 tentera asing.

Presiden Hamid Karzai memberi amaran bahawa serangan terhadap polis dan askar Afghanistan semakin meningkat dengan purata 20 hingga 25 anggota dibunuh setiap hari.

Beliau mengakui kerajaannya dan sekutu Barat gagal membawa keamanan ke Afghanistan yang mengalami konflik sejak tiga dekad lalu, mengatakan bahawa ‘tanah kita tidak selamat, rumah kita, rakyat kita juga tidak selamat.”

Pada Rabu satu serangan bunuh diri mensasarkan pasukan rondaan bersama tentera Afghanistan-NATO di bandar timur, Khost, berhampiran dengan sempadan Pakistan, membunuh 21 orang termasuk tiga tentera Amerika Syarikat. – Reuters/AFP

No comments: